Accent BB-EX PRO

Accent BB-EX PRO to zamiennik suportów z łożyskami zewnętrznymi, który w zależności od wersji, pasuje zarówno do Shimano HT2 jak i Truvativ GxP. Moim debiutem w temacie korby „na grubą oś” był https://endurorider.pl/truvativ-firex-gxp/ Pomysł dobry, ale realizacja nędzna. Pierwszą, poważną a zarazem ostateczną i jedyną awarią był zgon suportu, który to zgon nastąpił niespodziewanie i bez wcześniejszych zapowiedzi.

Owszem czytałem w owym czasie doniesienia na temat takich sytuacji, ale nie dawałem im  do końca wiary skłaniając się ku teorii, że ludzie traktują swoje rowery myjkami ciśnieniowymi i stąd mamy takie efekty. Pomimo całego sceptycyzmu nie wypierałem myśli, że i mnie kiedyś to dopadnie, ale naprawdę nie sądziłem, że to się stanie z dnia na dzień. GxP zdechł błyskawicznie i dopiero wtedy zaczęły się problemy. W 2007 roku oryginalny zamiennik kosztował ze 180 PLN (o ile mnie pamięć nie myli) i był dostępny wyłącznie u autoryzowanego dystrybutora. Cała nowa korba uszczupliła mnie o 250 PLN więc kupno jednego elementu za takie pieniądze było bezsensowne i bardzo, ale to bardzo denerwujące. Taka polityka cenowa oficjalnego sprzedawcy krajowego, doprowadziła do decyzji w wyniku której wkręciłem w ramę https://endurorider.pl/truvativ-iso-flow/ Tani braciak Firexa był tak dobry, że niedługo potem kupiłem drugą sztukę. Niestety klasyczny projekt zdecydowanie odstaje pod względem sztywności. Bez względu na to czy mówimy o korbach czy przednich piastach gruba oś zawsze rządzi.

Firex trafił do rupieciarni bo nie do końca wiedziałem co z nim zrobić. Od czasu do czasu wracałem do niego myślami bo sztywność była bardzo kusząca, ale co z tego skoro koszt reanimacji był cały czas bezsensownie wysoki. Taki stan rzeczy trwał dosyć długo a potem na rynku pojawiły się pierwsze suporty Accenta. W końcu coś się ruszyło! W tamtym okresie z radością pałowałem ISO Flowa przeto nie zdecydowałem się na przeprowadziłem operacji pt: rezurekcja Firexa.

Dopiero w 2012 roku uznałem, że wymęczony ISO Flow naprawdę zaczyna mieć dosyć więc może by tak Firexa… Po podjęciu decyzji kupiłem BB-EX PRO.  Zdecydowałem się na wersję premium czyli obróbka CNC oraz duża kolorowość. Mój wkład jest złoty jako i stery https://velo.pl/stery-i-czesci-do-sterow/stery/stery-zewnetrzne/dartmoor/flash Jedno i drugie chciałem czerwone, ale od ręki były tylko takie i jakkolwiek nie jest to mój kolor pierwszego wyboru, to i tym razem nie mam żadnych uwag co do jakości anody. Powłoka jest świetna: gładka, równa i jednolita.

Accent BB-EX PROJakość wykonania misek nie budzi żadnych zastrzeżeń. Elementy są elegancko obrobione i nie ma mowy o żadnych zadziorach czy ostrych krawędziach.

Najważniejsza cecha BB-EX PRO to fakt, że producent zastosował standardowe łożyska! Dlaczego to takie istotne? Ano dlatego, że zarówno Truvativ jak i Shimano postarali się, aby ich wkłady bardzo ciężko się reanimowało. Jankesi wymyślili sobie łożysko o średnicy wewnętrznej 24mm a synowie kwitnącej wiśni wybrali ścieżkę nietypowej szerokości dzięki czemu nie sposób zakończyć wymiany bez zdrowej kombinacji podczas ostatecznego spasowania. Nawet jeżeli w jakimś katalogu takie łożyska figurowały to w 99,99% przypadków były one niedostępne kiedy przychodziło do realizacji zamówienia.

Kupując suport Accenta byłem wyluzowany w tej kwestii. Dlaczego? Otóż dlatego, że Projektant (Sto lat, sto lat niech żyje, żyje nam!)  zastosował następujące rozwiązanie: miski są przygotowane pod łożyska 6805 2RS (które są dostępne dosłownie wszędzie od 3,5 PLN za sztukę) a następnie zastosował redukcje, która zmienia średnice tak aby wkład był kompatybilny z Shimano lub SRAMem. Genialnie proste i diablo skuteczne tylko trzeba chcieć to wdrożyć do produkcji. Polska firma ulitowała się nad Polski Endurowcami puszczając na rynek produkt jakości adekwatnej do oryginału, ale za to dużo łatwiejszy i tańszy w serwisowaniu.Accent BB-EX PRONa zdjęciu powyżej widać rozłożone elementy: srebrna redukcja z aluminium oraz czarny dekiel. Powyższe pokazuje zestaw do GxP (pod oś 24mm)

W komplecie otrzymujemy wszystkie elementy, które wchodzą w skład oryginalnych zestawów łącznie z 3 podkładkami (grubość 2,5mm) do ustalania linii łańcucha.Accent BB-EX PROPierwszą rzeczą jaką postanowiłem sprawdzić to ilość smaru w łożyskach. Jest to elementarna i najważniejsza czynność jeżeli chcemy mieć spokój. Byłem ciekawy czy zaoszczędzili w tym miejscu. Po rozłożeniu redukcji i dekla oraz zdjęciu uszczelnienia łożyska (delikatnie podważamy nożem do tapet) moim oczom ukazał się taki oto widok. Accent BB-EX PRONasmarowane łożyska! Nie ukrywam, że byłem bardzo zadowolony z takiego stanu rzeczy. Dołożyłem nieco smaru, ale tylko dlatego „że bo tak” i uśmiechnięty od ucha do ucha złożyłem wszystko do kupy. Spasowanie elementów bez żadnych negatywnych uwag.

Teraz czas na ważenie – poniżej wszystko razem. Accent BB-EX PROWkład jest oczywiście opisany czyli miska R(ight) jest napędowa a L(eft) idzie od strony nienapędowej. Gwinty są pokryte środkiem zapobiegającym zapiekaniu się, ale ja i tak użyłem smaru miedziowo-grafitowego https://www.endurorider.pl/smar-miedziany-cs-90-action-can/

Montaż przebiegł bez żadnych problemów a jakość wykonania misek widać najlepiej na przykładzie klucza https://www.endurorider.pl/klucz-3w1-suportow-shimano-ht2-truvativ-gxp/ Wszystko pasuje idealnie. Jeżeli chodzi o wymiary zewnętrzne to w niczym nie ustępują one produktom Shimano i Srama. Mało tego miski Accenta są ewidentnie twardsze niż oryginały GxP.

Początkowo BB-EX PRO jeździł z Firexem, ale po zgonie tego badziewia przeszedłem na Shimano. Normalnie oznaczałoby to konieczność kupna nowego suportu bo, niestety, nie można nabyć redukcji solo, ale Dobry Człowiek ulitował się nade mną i poratował swoim zbędnym łożyskiem z redukcją pod Shimano. Dzięki Ci Dobry Człowieku :)

Jakie wrażenia z jazdy? Suport chodzi idealnie płynnie. Założyłem, ustawiłem i zapomniałem. W tej chwili pakiet ma za sobą Beskidy i jak tylko ta cholerna zima się skończy to Accent znowu poczuje Góry. Póki co przebieg jest zbyt mały aby mówić o trwałości, ale przy cenie łożysk oscylującej w okolicach od 4PLN za sztukę oraz braku jakichkolwiek problemów z ich dostępnością nie odczuwam żadnego niepokoju w tej kwestii. Oczywiście nie chciałbym ich wymieniać raz na tydzień, ale przy takich kosztach to naprawdę nie jest problem.

Jakkolwiek montaż suportu jest prosty to jest kilka kwestii, na które trzeba zwrócić uwagę. Potencjalnie najważniejszą podniósł Pejtot (pozdrawiam :) na grupie dyskusyjnej pl.rec.rowery

  • Planowanie mufy suportu: przed montażem pakietu tego typu dobrze jest iść do serwisu i poprosić o splanowanie powierzchni montażowych. Ten zabieg ma na celu wyrównanie mufy tak aby łożyska nie pracowały przekoszone. Takie ustawienie zdecydowanie skraca ich żywotność. Tutaj jest link do poglądowego filmu na temat jak wygląda ten proces https://www.youtube.com/watch?v=fvgWC3QAGbA

Pomimo tego, że miski mają fabryczną warstwę chemii zabezpieczającej przed zapiekaniem polecam użyć dodatkowo smaru montażowego (miedzianego), który można kupić w każdym sklepie auto moto bądź markecie budowlanym (w tym ostatnim są najczęściej duże puszki)

Jeżeli dojdzie do konieczności wymiany łożysk to można zastosować dwie metody: wybijanie na zimno czyli po prostu używamy narzędzia do wypchnięcia starego łożyska oraz imadła do osadzenia nowego lub wyjmujemy wszystkie plastikowe elementy a następnie podgrzewamy miski, które wraz ze wzrostem temperatury zwiększą swoją objętość ułatwiając wyjęcie łożysk. Po założeniu nowych łożysk miski stygnąc skurczą się a nowe elementy będą elegancko osadzone – sposób sprawdzony przez Alfera www.alfer.pl którego z tego miejsca serdecznie pozdrawiam :)

Osobiście smaruję nowe łożyska smarem montażowym przed osadzeniem, ale to jest moje przekonanie, które nie wszyscy podzielają.

System HT2 nie jest ideałem i ma swoje wady, ale póki co nie miałem u siebie nic lepszego. W całej zabawie w korbie „na grubą oś” najbardziej frustrująca była konieczność kupna drogich oryginalnych suportów, które pomimo swojej ceny nie są zaprojektowane tak żeby je łatwo serwisować. Od czasu kiedy Accent rozszerzył ofertę o BB-EX oraz BB-EX PRO mamy coś wyjątkowego w zasięgu ręki: WYBÓR. Kolory to sprawa drugorzędna choć muszę przyznać, że w pewnej chwili i mnie wzięło na błyskotki, ale podstawa to standardowe łożyska tanie i łatwo dostępne. To jest najważniejsze.

Jestem bardzo ciekaw jak wypadnie Accent BB-EX PRO w tym roku i ile wytrzymają łożyska. Wszelkie uwagi będą zamieszczane na bieżąco.

Jakość materiału
Trwałość
Rozbieralność
Wymiana łożysk
Współczynnik czadu
Cena
Average

Jeżeli nie chcesz przegapić żadnej aktualizacji strony Endurorider.pl zapisz się do Newslettera

Jeżeli w komentarzu podano prawdziwy adres e-mail to dostaniesz informację kiedy Twoja wypowiedź zostanie opublikowana. Pamiętaj aby sprawdzić folder SPAM.

Avatar photo

Autor: 

Twórca i założyciel Endurorider.pl Bezkompromisowy wielbiciel grubych opon i prawdziwej górskiej jazdy.

Powiązane wpisy

16 komentarzy do “Accent BB-EX PRO”

  1. […] kompletu kupiłem stery Dartmoor Flash oraz suport Accent BB-EX PRO . Chciałem aby obydwa komponenty były czerwone, ale… dostępne od ręki były tylko złote. […]

  2. […] wypuścili wersję ze szczątkowymi uszczelnieniami więc od razu proponuję rozejrzeć się za https://www.endurorider.pl/accent-bb-ex-pro/ w odpowiednim kolorze. Kiedy to co przyszło razem z korbą przestanie się kręcić zakładamy […]

  3. Adam

    Mam pytanie – czy można kupić same redukcje? Posiadam support FSA, chcę wymienić łożyska ale… oryginalne mają średnicę wew. 24, więc wkładając zwykłe 6805 będę miał dodatkowy 1mm wew. luzku który muszę jakoś zredukować…

    1. Avatar photokamil/Endurorider.pl

      Adam niestety do tej pory nigdzie i nigdy nie widziałem redukcji do kupienia solo :( W Accencie ten element jest plastikowy natomiast nie widzę przeszkód aby go wykonać z blachy nierdzewnej 1mm. Trochę zabawy będzie aby uzyskać odpowiedni kształt, ale myślę że to jest do zrobienia ;)

      1. Adam

        Dzięki. Chyba jednak trzeba będzie kupić dziś Accenta. Praska już jest, więc w przyszłości będzie taniej :)

        1. Avatar photokamil/Endurorider.pl

          Kiedyś ktoś się mnie pytał o tę redukcję i niestety od tego czasu nic się nie zmieniło. Myślę, że będziesz zadowolony z tego suportu bo klucz pasuje od Shimano, praskę masz a łożyska można kupić dosłownie po 1,5 PLN za sztukę więc o ile go nie uszkodzisz mechanicznie to będzie praktycznie niezniszczalny :)

  4. Paweł

    Muszę wtrącić małą – dużą uwagę dotyczącą stosowania pasty miedzianej.
    W przypadku elementów aluminiowych i dostania się wody rozpocznie się proces korozji elektrochemicznej (alu -miedz-alu)
    Miałem takie przypadki w motocyklu.
    Dużo bezpieczniejsze jest użycie pasty ceramicznej, która pozbawiona jest dodatku metali, dzięki czemu nie występuje problem z elektro-korozją.
    Pozdrawiam
    Paweł

    1. Avatar photokamil/Endurorider.pl

      Dzięki za wpis ;) Mój suport był moczony ch.g.w ile razy i nic u mnie nie ma. Oczywiście nie neguję tego zjawiska, ale póki co nie mam czego potwierdzić. Z ciekawości popatrzyłem sobie na Ceratec Textara i początkowo myślałem, że to jest typowy środek do hamulców, ale opis producenta wyprowadził mnie z błędu. Muszę sobie zrobić test przy okazji no i oczywiście dzięki za cynk ;)

      1. Avatar photokamil/Endurorider.pl

        Korozja elektrochemiczna.

        1. Maciej

          Ale skąd w suporcie elektro? Potrzebna jest różnica potencjałów na elementach.

          1. Avatar photokamil/Endurorider.pl

            To zjawisko to nie jest nic nowego, ale widzę że występuje też termin korozja elektrolitycznej Opis zjawiska w wikipedii wytłumaczy to lepiej niż ja. Problem jest znany nie od dzisiaj i niech przykładem będą końcówki do przewodów hamulcowych w oplocie stalowym. Te dobrej jakości są wykonane wyłącznie ze stali nierdzewnej zamiast stali zwykłej lub aluminium, które jest szczególnie podatne na korozję elektrochemiczną. Gdzieś miałem zdjęcie takiego przewodu i wyglądał jak po wybuchu.

            Pomimo stosowania pasty miedziowej od lat nigdy nie miałem problemu, ale nie neguję iż to jest możliwe.

  5. xStefanx

    Bardzo dobra recenzja !!!
    Zachęciła mnie do zakupu produktu ACCENTA .
    Kupiłem sprawdziłem przed montażem zawartość smaru.
    Uwaga !!! moje były suche .
    Warto zaglądać ! :)

    1. Avatar photokamil/Endurorider.pl

      To się zdarza czasami, ale w razie czego nowe łożyska kupisz w tak dobrej cenie, że nie ma się czym przejmować :)

  6. […] https://endurorider.pl/accent-bb-ex-pro/ wkład suportu ze standardowymi łożyskami, które bez problemu dają się wymienić. […]

Podziel się swoją opinią