Dot 5.1 to rozwinięcie koncepcji DOT 4. Różnica polega na tym iz 5.1 ma wyższą temperaturę wrzenia. Niestety nie ma róży bez kolców więc 5.1 jest bardziej higroskopijny niż poprzednia generacja czyli trzeba go będzie wymienić szybciej z uwagi na jego jeszcze większą higroskopijność czyli chłonięcie wody/wilgoci z otoczenia.
Płyn hamulcowy w specyfikacji 5.1 jest dostępny wszędzie w cenie zbliżonej do DOT 4.
Płyny hamulcowe DOT 3, 4 i 5.1 są w pełni mieszalne z innymi płynami należącymi do jednej i tej samej kategorii, gdyż normy DOT obejmują próbę zgodności.
Jednak mieszanie płynu hamulcowego o wysokiej temperaturze wrzenia z płynem o niskiej temperaturze wrzenia może skutkować obniżeniem właściwości i osiągów w stosunku do wyższej jakości płynu hamulcowego.
Dot 5.1 ma wyższą temperaturę wrzenia niż Dot 4 ale jest bardziej higroskopijny (chłonący wilgoć) więc szybciej wykazuje oznaki „zużycia”. Jeżeli hamulce pracują na Dot to dobrze jest po zimie zalać je świeżym płynem.
KAŻDY PŁYN Z SERII DOT MUSI BYĆ PRZECHOWYWANY W SZCZELNYM OPAKOWANIU PONIEWAŻ CHŁONIE WODĘ/WILGOĆ Z OTOCZENIA.
Hamulce hydrauliczne pracujące na oleju mineralnym NIE MOGĄ być zalewane płynem syntetycznym i odwrotnie! Zmiana płynu uszkodzi uszczelki w systemie!
W czasie pracy z płynem hamulcowym należy bezwzględnie używać rękawiczek i okularów ochronny. Płyny hamulcowe są agresywne dla skóry a w przypadku dostania się do oka może być bardzo źle.
Jeżeli nie chcesz przegapić żadnej aktualizacji strony Endurorider.pl zapisz się do Newslettera
Jeżeli w komentarzu podano prawdziwy adres e-mail to dostaniesz informację kiedy Twoja wypowiedź zostanie opublikowana. Pamiętaj aby sprawdzić folder SPAM.
Jak dot 5.1 jest niemieszalny z 3 i 4 co to za brednie. 3, 4 i 5.1 sa mieszalne bo są na bazie poliglikoli. Estry boranowe dodawane są napewno do 4 i 5.1 ktory jest rozwinieciem 4
NIEMIESZALNY JEST dot 5 który
Jest NA BAZIE OLEI SILIKONOWYCH. I wykorzystuje tenże powszechnie raczej tylko wojsko Usa. Dot 3 jest mieszalny ale w układach dedykowanych dotowi 3(jesli chodzi o rowery np stare hayes-y mag) nie nalezy lac 4 lub 5.1 bo są znacznie agresywniejsze.
Podobnie na AVID-ach jest napisane ONLY dot 4 or 5.1
I nie nalezy lac 3 ki bo roznią sie lepkoscia a co za tym hamulce stracą na dzialaniu.
Dzięki za komentarz.
Na szybko znalazłem taką informację ze strony Totala:
Płyny hamulcowe DOT 3, 4 i 5.1 są w pełni mieszalne z innymi płynami należącymi do jednej i tej samej kategorii, gdyż normy DOT obejmują próbę zgodności.
Jednak mieszanie płynu hamulcowego o wysokiej temperaturze wrzenia z płynem o niskiej temperaturze wrzenia może skutkować obniżeniem właściwości i osiągów w stosunku do wyższej jakości płynu hamulcowego.
Poprawiłem opis – może być? :)