Przewody w oplocie stalowym Unex Ultra

Unex Ultra

Przewody w oplocie stalowym Unex Ultra czyli sposób na ultra hamowanie. Aby zrozumieć moje podniecenie tym produktem przeczytaj wstęp do https://www.endurorider.pl/enduropedia/

Przewody hamulcowe w oplocie stalowym są super ponieważ:

  1. w ogromnym stopniu eliminują wpływ temperatury płynu na jakość hamowania
  2. są bardzo odporne mechanicznie na uszkodzenia
  3. jeżeli producent jest dobry i ma bogatą ofertę to możesz mieszać komponenty (klamki i zaciski) tak długą jak pracują na tym samym typie płynu hamulcowego (syntetyczny DOT4/5.1 lub olej mineralny)
  4. są lżejsze niż fabryczne przewody
  5. są ładniejsze niż fabryczne przewody

Moje pierwsze przewody to był wypust Hel Performance https://www.endurorider.pl/przewody-hamulcowe-w-oplocie-hel-performance/ Nic złego się z nimi nie działo i byłem zadowolony aż do chwili kiedy okazało się, że firma zaprzestała ich produkcji więc nie ma do nich żadnych końcówek. Szkoda, że sprzedawca w PL o tym nie wspomina…

Mając w pamięci, że ich założenie miało dramatycznie pozytywny wpływ na jakość hamowania wiedziałem, że do następnych hamulców po prostu MUSZĘ mieć przewody w oplocie. Tylko skąd je wziąć? Odpowiedź okazała się prosta – www.centrumrowerowe.pl Stanęło na Unex ultra w oplocie stalowym oraz dwóch zestawach przyłączeniowych : Unex  oraz Unex Banjo Moja radość była tym większa, że jest to jeden z nielicznych sklepów z którym nigdy nie miałem problemów więc byłem spokojny o skompletowanie zamówienia oraz wysyłkę.

Unex to nazwa, która czasami pojawia się tu i ówdzie, ale nie jest to najbardziej popularna marka w Polska. A szkoda bo robią sporo fajnych rzecz, które można obejrzeć > tutaj <  Ich strona domowa jest eee… hmmm… z początku lat dziewięćdziesiątych, ale ja to sobie tłumaczę tym, że są zajęci dzierganiem przewodów w oplocie i dlatego nie mają czasu na zadbanie o swoje www.

Unex Ultra Gold

Konstrukcja przewodu jest zbliżona do konkurencji czyli składa się z rdzenia przez który płynie płyn (rurka z P.T.F.E od DuPont wzmocniona kevlarem) Następnie wszystko jest owinięte siatką ze stali nierdzewnej a na wierzchu jest kolorowa warstwa z tworzywa. Miodzio! Kolejna kwestia to końcówki. Po pierwsze muszą być stalowe i w tym przypadku tak jest. Po drugie muszą być FIZYCZNIE DOSTĘPNE w różnych wersjach i ku mojej ogromnej radości mogę napisać, że są. Hip, hip hurra! Skąd ten wybuch entuzjazmu? Ano stąd, że jeżeli małych części nie ma w ciągłej sprzedaży to kupowanie przewodu w oplocie mija się z celem bo jakakolwiek awaria, bądź konieczność jego skrócenia, to problem nie do przejścia czyli dokładnie to co miało miejsce w przypadku Hel Performance.

Do nowego układu hamulcowego wybrałem:

  • klamki hamulcowe: Zee BL-M640bardzo dobra ergonomia
  • zaciski hamulcowe: Saint BR-M810 (4 tłoczkowe) – 4 tłoczki czyli optymalny stosunek ilości tłoczków do siły hamowania i współczynnika czadu

Dzięki temu, że końcówki oraz o-ringi były dostępne bez problemu to spięcie wszystkiego razem było proste i przyjemne. Podczas montażu okazuje się, że Unex wybrał inny system uszczelniania a mianowicie poprzez skręcanie końcówek zamiast ich zaciskania oraz o-ringi w miejsce miedzianych podkładek.

W związku z tym w czasie uzbrajania przewodu trzeba zwrócić uwagę aby go nie zwichrować przy okazji dokręcania nakrętek bo powstaną niepotrzebne naprężenia.

Unex Ultra Gold

Jako, że w https://endurorider.pl/dartmoor-hornet-2012/ mam złote https://endurorider.pl/accent-bb-ex-pro/ oraz https://endurorider.pl/stery-dartmoor-flash/ to dobrałem adekwatny kolor Unexa. Od razu jedna uwaga: ten kolor w rzeczywistości jest bardziej matowy i wygląda tak

Unex Ultra Gold

Nie jest źle jednak na zdjęciach ze sztucznym światłem wygląda to bardziej soczysto.

Teraz czas na ucztę dla gryzigramków czyli waga idzie w ruch. Najpierw sam przewód o długości 250cm.

Unex Ultra Gold weight
Unex fittings

A następnie końcówki.

Unex Fittings
Unex Fittings (1)
Unex Fittings (2)
Unex Fittings (3)
Unex Fittings (4)
Unex Fittings (5)
Unex Fittings (6)
Unex Fittings (7)
Unex Fittings (8)
Unex Fittings (9)

Montaż

Na wstępie zaznaczam, że to nie jest instrukcja montażowa sensu stricte tylko kilka informacji na które warto zwrócić uwagę.

Ponownie zwracam uwagę na to aby NIE ZWICHROWAĆ przewodu w czasie montażu końcówek! Proponuję najpierw zakuć jedną stronę, ustawić wszystko tak aby nie było niepotrzebnych naprężeń i dopiero skręcić resztę.

Przewód przycinałem “obcinarką boczną” beż żadnego problemu. Przed montażem insertów trzeba upewnić się, że kabel jest idealnie okrągły a otwór drożny. Najlepszy sposób aby to osiągnąć to użycie szpikulca.

W kwestii smarowania połączeń gwintowanych zdania są podzielone, ale ja potraktowałem je MAŁĄ ILOŚCIĄ pasty miedziowej (tej samej, która często jest błędnie nazywana smarem miedziowym) Póki co uważam, że jest to najlepszy sposób na ograniczenia ryzyka zapieczenia elementów. Shimano zaleca aby posmarować również oliwkę, ale tylko od strony zewnętrznej czyli wychodzącej z klamki w stronę  zacisku.

Unex Ultra Shimano Zee
Unex Ultra Shimano Zee
Unex Ultra Shimano Saint caliper

Zanim zaczniesz cokolwiek skręcać to ułóż wszystko w kolejności zwracając uwagę na to czy nie żaden element nie jest przekręcony o 180*.  Jeżeli zaczynasz od https://endurorider.pl/dzwignia-hamulca-shimano-zee-bl-m640 to najpierw nałóż na przewód gumową maskownicę. UWAGA: insert, oliwka oraz przyłącze są ułożone w dobrej kolejności jednak trzeba mieć świadomość, że po założeniu na przewód będą odwrócone w kierunku klamki. Teraz czas na stronę od zacisku.Wszystkie elementy są założone i gotowe do połączenia. UWAGA: warto posmarować o-ringi https://www.endurorider.pl/kleen-flo-eze-slide/ Aby uszczelnić przewód trzeba zagnieść oliwkę (baryłkę) w związku z czym proponuję umieścić końcówkę banjo w imadle pomiędzy dwoma kawałkami drewna i dopiero wtedy wszystko skręcać. Nie znalazłem nigdzie wartości z jaką powinno się to robić więc skręciłem to mocno, ale nie na chama. Bardzo dokładnie czuć kiedy należy przestać dociągać więc, jak zawsze, apeluję o to abyście nie zostawiali zdrowego rozsądku w domu tylko zabrali go ze sobą na montaż.

Unex Ultra Shimano Saint

Teraz nie pozostaje nic innego jak połączyć przewód z https://www.endurorider.pl/shimano-saint-br-m810-zacisk-hamulca/

Unex Ultra Shimano Saint

Dokręcamy śrubę z WYCZUCIEM sprawdzając czy nie przycięliśmy o-ringa! Żaden kawałek gumy nie może wystawać!

Shimano mineral oil

I to by było na tyle w tej kwestii. System zalewamy https://endurorider.pl/shimano-mineral-oil/ zgodnie z instrukcją producenta.  Póki co oryginał jest najlepszy.Szczęśliwie Shimano nie wymaga pieruńsko drogiego https://www.endurorider.pl/avid-bleed-kit-zestaw-do-odpowietrzania/ tylko > lejka < za paręnaście złotych oraz strzykawki i wężyka z Castoramy.

Jeżeli nie czujesz się na siłach aby samodzielnie łączyć elementy to nic straconego ponieważ Unex jest sprzedawany na metry z odpowiednio zarobionymi końcówkami do konkretnych klamek/zacisków.

Użytkowanie

Jeżdżę na Unexie od początku 2014r. i zgodnie z nazwą produktu jestem ULTRA zadowolony. Pomimo temperatur rzędu +3* C albo pieruńskiego błota i ciągłego podlewania hamulców olej jest idealnie czysty więc system jest w 100% szczelny. Nie miałem żadnych wycieków i nic złego się nie dzieje. Jakość hamowania jest wyborna i nie mam żadnych wątpliwości, że dzika moc https://endurorider.pl/dzwignia-hamulca-shimano-zee-bl-m640 + https://www.endurorider.pl/shimano-saint-br-m810-zacisk-hamulca/ oraz chirurgicznie precyzyjna modulacja są w dużej mierze zasługą stalowego oplotu. Ponownie podniosę kwestię stałej dostępności końcówek – to jest fakt, który zapewnia mi całkowity spokój ducha. Jak urwę albo zepsuję to po prostu sobie kupie nowy zestaw przyłączeniowy i nadal będę używał obecnego przewodu.

Jedynym minusem jest to, że nie przyjmuję do wiadomości faktu że mógłbym mieć hamulce bez przewodów w oplocie. Jakość, wydajność, siła i modulacja uzależniają.

Jakość materiału
Jakość wykonania
Łatwość montażu
Dostępność części
Współczynnik czadu
Cena
Średnia

Jeżeli nie chcesz przegapić żadnej aktualizacji strony Endurorider.pl zapisz się do Newslettera

Jeżeli w komentarzu podano prawdziwy adres e-mail to dostaniesz informację kiedy Twoja wypowiedź zostanie opublikowana. Pamiętaj aby sprawdzić folder SPAM.

kamil/Endurorider.pl

Autor: 

Twórca i założyciel Endurorider.pl Bezkompromisowy wielbiciel grubych opon i prawdziwej górskiej jazdy.

Powiązane wpisy

Podziel się swoją opinią

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze czytanie oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close