Shimano Saint BR-M810 zacisk hamulca

Zacisk hamulca Shimano Saint BR-M810… i jest MOC! Grupa zjazdowa Shimano Saint komplet osprzętu do najbardziej wymagających zastosowań. Części są zaprojektowane bez niezdrowego odchudzania więc idealnie spełniają moje wymagania. Oczywiście nic mi po typowej korbie DH, ale za to elementy układu hamulcowego można śmiało zastosować w Enduro.

Skąd pomysł na Sainta? Z odwiecznej, głębokiej i nie ustającej potrzeby posiadania zacisków wyposażonych w 4 tłoczki, najlepiej o różnej średnicy. Taki układ to idealny kompromis pomiędzy mocą/wagą/łatwością serwisu oraz modulacją. Początek moich problemów z https://endurorider.pl/avid-elixir-5/ zbiegł się w czasie z premierą kolejnej generacji Sainta o symbolu BR-M820. Shimano zastosowało technologię Ice Tech czyli dwuskładnikowe tarcze hamulcowe (środek z alu a wierzch ze stali), klocki z radiatorami i nieco przekonstruowało zacisk co widać głównie po tym, że jest skręcany na dwie a nie cztery śruby. Ponieważ jestem uczulony na „przełomowe nowości” zacząłem badać ceny starszej wersji i > trop okazał się słuszny < Długo się nie zastanawiałem.  Do tego dobrałem https://endurorider.pl/przewody-w-oplocie-stalowym-unex-ultra oraz klamki https://endurorider.pl/dzwignia-hamulca-shimano-zee-bl-m640.

BR-M810

  1. kuty zacisk dwu częściowy (mniejsza waga+większa wytrzymałość)
  2. dwie pary tłoczków o różnej średnicy
  3. skręcany na 4 śruby Torx (solidne połączenie ogranicza rozginanie zacisku)
  4. poprawiony przepływ oleju
  5. zaprojektowany do klamek wyposażonych w mechanizm Servo Wave Action (SWA)
  6. przy stosowaniu klamek takich jak Zee (z SWA) siła hamowania wzrasta o 50% w stosunku do poprzedniej wersji
  7. duża pojemność cieplna
  8. połączenie z przewodem poprzez końcówkę typu Banjo
  9. w komplecie klocki metaliczne Shimano M06
  10. klocki są zabezpieczone śrubką zamiast głupiej zawleczki
  11. tylko do pracy z > olejem mineralnym <
Shimano Saint BR-M810 brake caliper (1)
Shimano Saint BR-M810 Zee BL-M640 B
Shimano Saint BR-M810 Zee BL-M640
Shimano Saint BR-M810 Zee BL-M640
Shimano Saint BR-M810 brake caliper (9)
Shimano Saint BR-M810 brake caliper (10)
Shimano M 06 metallic (1)
Shimano M 06 metallic (2)
Shimano M 06 metallic (3)
Shimano M 06 metallic

Fajnie, co nie :)

4 tłoczki

W pierwszej części hamowania pracuje jedna para, która stabilizuje tarczę. W drugiej fazie, po mocniejszym wciśnięciu klamki, uruchamia się system Servo Wave Action i do gry włącza się druga para, która natychmiast dodaje mocy. Wierzcie mi na słowo, że to naprawdę jest odczuwalne. Dzięki temu, że są dwie średnice tłoczków to modulacja jest bezbłędna. Pod palcem wskazującym mamy do dyspozycji ogromną moc, która daje się dozować z chirurgiczną precyzją. Klocki z dużą powierzchnią roboczą też mają w tym swój udział a te założone fabrycznie przez Shimano są naprawdę bardzo dobre i trwałe.

Shimano Saint BR-M810 brake caliper (17)
Shimano Saint BR-M810 brake caliper (2)

A tak to wygląda na żywo.Teraz uważniej obejrzyjcie poniższe zdjęcie albowiem zbliża się ważna informacja. Te czarne kółka to NIE SĄ TŁOCZKI! To ultra kruche wkładki ceramiczne, które mają izolować okładziny od temperatury oleju pracującego w układzie. Przy jakiejkolwiek próbie ich wyjmowania trzeba być skrajnie ostrożnym!

Jak wyjąć tłoczki nie niszcząc ich przy okazji?

W tym momencie dochodzi do głosu kolejna zaleta Sainta czyli dwu częściowa konstrukcja.  W świecie hamulców zaciski typu monoblok, wykonane jako jeden element, są najwyżej cenione z uwagi na niższą masę oraz większą sztywność. Drobny problem polega na tym, że ich serwis jest znacznie trudniejszy, ale o tym mało kto wspomina.

Aby rozłożyć zacisk M810 wystarczy wykręcić 4 śruby i już mamy dostęp do tłoczków. Teraz owijamy Sainta szmatką, co by go nie porysować, i blokujemy jeden tłoczek małą klamrą do spawania (bądź zaciskiem stolarskim) Jeżeli serwisujemy połówkę zacisku z odpowietrznikiem trzeba go wkręcić (zamknąć) przed rozpoczęciem pracy. Tłoczek, który zamierzamy wypchnąć zabezpieczamy szmatką aby nie wystrzelił w kosmos :) Następny krok to przygotowanie pistoletu do przedmuchiwania: należy owinąć dyszę izolacją aby uszczelnić powierzchnie styku. Używając https://endurorider.pl/kompresor-scheppach-hc-50/ wypychamy go sprężonym powietrzem dmuchając w kanał olejowy (tam gdzie jest mały o-ring)

Shimano Saint BR-M810 brake caliper (3)

Tak, to ten aluminiowy element z ceramicznym wkładem w środku :) Uwaga na w/w o-ring uszczelniający bo  łatwo go zgubić!

Zdjęcia, które widzicie powyżej zrobiłem przed montażem całego systemu. Specjalnie rozłożyłem wszystko na części pierwsze aby posmarować tłoczki https://endurorider.pl/smar-do-hamulcow-kleen-flo-eze-slide/ Dzięki warstwie smaru pomiędzy uszczelką a tłoczkiem całość chodzi płynnie oraz znacznie później wymaga serwisu niż w przypadku połączeń pracujących na sucho. Warto również delikatnie posmarować ten mały o-ring, który uszczelnia kanał olejowy.

Od razu zastrzegam abyście pod żadnym pozorem nie próbowali wyciągać tłoczków mechanicznie!

Jedyne co można w ten sposób osiągnąć to zniszczone elementy oraz porysowane powierzchnie, które muszą być idealnie gładkie.

Odpowietrzania samego zacisku dokonujemy za pomocą strzykawki z apteki oraz wężyka igelitowego z Castoramy. Koszt całości grubo poniżej 10 PLN. Szkoda, że do odpowietrzania Avida musiałem wybulić 160 PLN na https://www.endurorider.pl/avid-bleed-kit-zestaw-do-odpowietrzania/ :|

Tutaj kolejna dygresja: zacisk 4 tłoczkowy odpowietrza się łatwo, ale przy 6 tłoczkowym niektórzy producenci dodawali kolejny odpowietrznik aby pozbyć się bąbli z zakamarków bo inaczej ciągle był problem. 2 tłoczki to nic szczególnego, 6 to przesada, ale 4 są w sam raz.

Pomimo tego, że zajmuje to trochę czasu to gorąco polecam zrobić przegląd zerowy bo to się naprawdę opłaca w perspektywie czasu.

Wady

Jedyna realna uciążliwość to klocki ładowane od dołu. Tak, trzeba wyjąć koło lub odkręcić zacisk aby je wymienić. Na pocieszenie mogę napisać, że fabryczne okładziny metaliczne Shimano M06 okazały się być bardzo odporne na zużycie oraz generują wyborne tarcie więc dobierając klocki mądrze nie będzie trzeba tam zbyt często zaglądać.

Na polu „awarii” jedyna rzecz, która się zadziała to zniknięcie gumowego kapturka na odpowietrzniku czyli klasyczna przypadłość Shimano. Zastąpiłem go kawałkiem koszulki termokurczliwej bo absolutnie nie mam ochoty wpadał tam brud spod kół. Poza tym „incydentem” nie mam o czym pisać. Super jest kupić coś co po prostu działa. Jeszcze supszej jest wtedy kiedy to coś działa bardzo dobrze jak to ma miejsce w przypadku BR-M810.

Jak to hamuje?

Adapter Shimano SM-MA post mount 203mm

Wybornie! W połączeniu z klamką Zee oraz przewodem Unex Ultra jest po prostu genialnie. Siła jest bardzo duża, modulacja wzorcowa a z uwagi na gabaryty samego zacisku jest on bardzo odporny na przegrzewanie.  No i wygląda mocarnie :> Na przód sugeruję kupić https://endurorider.pl/adapter-shimano-sm-ma-post-mount-203mm/ bo wtedy mamy gwarancję, że wszystko jest idealnie wypozycjonowane. Z tyłem nie ma problemu i używam od lat tego samego adaptera do tarcz 203mm.

Shimano Saint BR-M810 brake caliper (13)
Shimano Saint BR-M810 brake caliper (14)

Po https://endurorider.pl/wrzesniowka-2014/ mogę z ręką na sercu napisać, że błoto mu nie straszne.

Shimano Saint BR-M810 brake caliper (15)

Póki co, komplet BR-M810 to był strzał w dziesiątkę. Działają fantastycznie, wyglądają bardzo męsko i do tego nie wymagają żadnych ekstra czynności serwisowych. Polecam ten produkt z pełną odpowiedzialnością.

Stare vs nowe

BR-M810 to przedostatnia generacja zacisków Sainta. Shimano zrobiło bardzo dużo zamieszana a propos technologii Ice Tech czyli klocków z radiatorami, nowych tarcz oraz żeberek rozpraszających ciepło (są na zacisku i klockach) Ok, na pewno mają rację powołując się na wyniki badań etc. jednak jest kilka kwestii, które sprawiły że nie zdecydowałem się na ich nowy produkt. Po pierwsze: klocki z radiatorem są drogie. Po drugie tarcze nowej generacji też tanie nie są. Po trzecie: używając klasycznych https://endurorider.pl/tarcza-hamulcowa-accent-freezer/ ani razu nie zagotowałem płynu. Do tego wiedziałem, że będę używał przewodów w stalowym oplocie więc mając te wszystkie rzeczy na uwadze warto sobie zadać pytanie czy klasyczne układy hamulcowe są aż tak podatne na przegrzanie żeby robić rewolucję? Według mnie nie, o ile dobierze się odpowiednie klocki oraz wielkość dysków do konkretnych zastosowań. Unex robi klocki o nazwie Thermo Dissipator, które choć bez radiatorów, są skonstruowane tak aby rozpraszać ciepło generowane w czasie hamowania. Mam takie okładziny jako zapasowe więc z czasem ich test na pewno się pojawi.

Osobiście nie czuję potrzeby aby zmienić M810 na M820, ale trzeba brać pod uwagę, że mój układ opiera się o przewody w stalowym oplocie, które diametralnie wpływają na zachowanie hamulców.

Jakość wykonania
Siła hamowania
Współczynnik czadu
Cena
Average

Jeżeli nie chcesz przegapić żadnej aktualizacji strony Endurorider.pl zapisz się do Newslettera

Jeżeli w komentarzu podano prawdziwy adres e-mail to dostaniesz informację kiedy Twoja wypowiedź zostanie opublikowana. Pamiętaj aby sprawdzić folder SPAM.

Avatar photo

Autor: 

Twórca i założyciel Endurorider.pl Bezkompromisowy wielbiciel grubych opon i prawdziwej górskiej jazdy.

Powiązane wpisy

Podziel się swoją opinią