Linkglide – nowy napęd Shimano, który ma trwać. Podobno.

Shimano Linkglide

Dzisiaj Shimano zaprezentowało nowy napęd pod nazwą Linkglide. Nowość polega na tym, że twierdzą iż jest 3x bardziej odporny na zużycie od systemu HG+. Pierwsze wrażenie? NO K…. W KOŃCU!

Skąd to się wzięło?

Nie, to nie jest produkt który powstał z myślą o MTB tylko o pojazdach z napędem elektrycznym. Przykro mi, ale tak to właśnie wygląda. Przeprojektowali kasetę, która w tej chwili jest zdecydowanie masywniejsza i ma grubsze koła łańcuchowe w stosunku do „zwykłych” wersji. Rzecz jasna to nie powstrzyma nikogo przed tym aby poważnie rozważyć założenie takich gratów do swojego roweru.

Kaseta

W tej chwili są dwie wersje kaset Shimano linkglide: XT i Deore. XT 11 sp. ma symbol CS-LG600-11, zakres to 11-50T a deklarowana waga: 780 gramów. Deore jest 10 biegowe CS-LG600-10 o zakresie 11-43T i ma ważyć ok 634 gramów. Na zdjęciach poniżej wersja XT

Nowy profil kół łańcuchowych Shimano linkglide w porównaniu do HG+

Manetki

Jak wyżej czyli XT oraz Deore. Różnica poza tym, że pierwsza jest na 11 przełożeń a druga na 10 polega, na tym że XT daje więcej możliwości ustawienia samej manetki pod konkretne preferencje rowerzysty. Deore fabrycznie ustawiona na jednej pozycji za to pozwala dokręcić wyświetlacz przełożenia.

Uwaga: jeżeli kusi Cię kaseta to pamiętaj, że musisz wymienić również manetkę! Shimano Linkglide nie jest kompatybilna z HG+!

Przerzutki

Brawo, zgadliście! XT oraz Deore Shadow RD+ o niskim profilu. Obydwie wyposażone w sprzęgło.

Kompatybilność

Tak jak wspomniałem wcześniej kaseta Linkglide wymusza manetkę Linkglide i jest to nie do obejścia ponieważ nowy system ma inny uciąg linki niż HG+. Shimano nie raz i nie dwa zmieniało uciąg w zależności od modelu i rocznika więc do takich sytuacji zdążyliśmy się przyzwyczaić.

Dobra wiadomość jest taka, że nie trzeba zmieniać piasty tylnej! To jest naprawdę fajne bo dzięki brakowi „nowego standardu” wymiana napędu to po prostu wymiana napędu a nie połowy lub całego roweru. Łańcuch zostaje 11 lub 10 sp. w zależności od tego na co się zdecydujemy.

Podsumowanie

Nie zamierzam wyrokować na podstawie doniesień prasowych, ale być może mamy do czynienia z czymś naprawdę ciekawym bo możemy do roweru założyć napęd dedykowany do pojazdów z silnikiem elektrycznym. Nie ma żadnych wątpliwości, że kaseta jest masywna więc powinna być zdecydowanie trwalsza. Brak konieczności wymiany tylnej piasty oraz standardowy łańcuch zachęcają do eksperymentów. Zapewne nie jeden gryzigramek ma w tej chwili atak histerii patrząc na wagę, ale akurat dla mnie nie jest to kwestia, która mnie odstraszy.

Implementacja Shimano Linkglide do dwóch grup osprzętu to też nie jest przypadek ponieważ mamy podstawowe, ale nadal bardzo sensowne Deore oraz prestiżowe XT. Jedno i drugie idealnie pasuje do pojazdów z silnikiem elektrycznym i właśnie dlatego tylko dwie grupy są Linkglide.

To co może mnie zniechęcić to dostępność, która zapewne będzie gdzieś w 3 kwartale 2022 roku, oraz potencja cena. Jako osoba, która lubi napęd 2x bez chwili wahania pożeniłbym Linkglide z przednią przerzutką. Myślę, że powinno to wszystko fajnie chodzić ze względu na standardowy łańcuch, ale takie dywagacje zweryfikuje wyłącznie praktyka.

Tak czy siak jest to fajna opcja i myślę, że warto o niej pamiętać przy zmianach napędu.

Jeżeli nie chcesz przegapić żadnej aktualizacji strony Endurorider.pl zapisz się do Newslettera

Jeżeli w komentarzu podano prawdziwy adres e-mail to dostaniesz informację kiedy Twoja wypowiedź zostanie opublikowana. Pamiętaj aby sprawdzić folder SPAM.

Avatar photo

Autor: 

Twórca i założyciel Endurorider.pl Bezkompromisowy wielbiciel grubych opon i prawdziwej górskiej jazdy.

Powiązane wpisy

8 komentarzy do “Linkglide – nowy napęd Shimano, który ma trwać. Podobno.”

  1. Peter

    Wracam do tego starego tematu albowiem czas weryfikuje pewne kwestie. Okazuje się, że nowy napęd Linkglide chyba nie do końca zapewniał płynność zmiany biegów bo ostatnio wprowadzono do oferty specjalną piastę adresowaną do tej grupy. Czyli jednak trzeba wymienić pół roweru a nie sam napęd.

    1. Avatar photokamil/Endurorider.pl

      Przez chwilę byłem ciekaw czy ta dedykowana piasta może być odpowiedzią na delikatną kwestię ciężaru samej kasety, która była deklarowana na 780 gramów. A tak poważnie rzecz ujmując to na szybko znalazłem https://www.bike-discount.de/en/shimano-fh-ur600-linkglide-center-lock-rear-hub i to jest piasta z samego dołu grup a przy koszcie 29 ojro w detalu to naprawdę się nie spodziewam żadnych cudów. Nie wiem w czym ten model miałby być lepszy od „zwykłej” piasty bo wygląda na altusa/acere z podkładką dystansującą pod kasetę Linkglide.

      Poza podkładką, która jest niezbędna (wedle producenta) do tej kasety to nie widzę nic specjalnego w takiej piaście i podchodziłbym z dużą dozą nieufności do „specjalności” takiej piasty tylnej :)

      1. Piter

        Myśle, że jedynym elementem niezbędnym jest ta nieszczęsna podkładka. Prawdę mówiąc mnie osobiście ta specjalna piasta jedynie zniechęciła do modernizacji na Linkglide bo ja to odbieram jako potwierdzenie faktu, że jest jakiś problem.

        1. Avatar photokamil/Endurorider.pl

          Zawsze jest „jakiś” problem :D Ja coraz częściej oglądam napędy z ali i znam przynajmniej jedną osobę, która używa i mówi, że jest dobrze. Myślę, że w końcu się skuszę na taki wynalazek :D

  2. Jurek

    Kaseta wazy 750g a Ty chcesz ją żenić z przednią przerzutką ? Chyba naprawdę masz mocną łydę :D

    1. Avatar photokamil/Endurorider.pl

      Przy 2x brałbym Deore, ale Twój komentarz mnie zainspirował i kiedyś naprawdę założę 750 gramową kasetę do napędu 2x i dam znać jak było :)

    2. A co ma waga kasety do ilości tarcz z przodu albo do nogi użytkownika??

      1. Avatar photokamil/Endurorider.pl

        750 gramów to jest naprawdę DUŻO więc coś za coś :)

Podziel się swoją opinią