Wyniki ankiety hamulcowej 2014

Po pierwsze: bardzo Wam dziękuję za udział w Ankiecie hamulcowej 2014. Byłem okrutnie ciekawy wyników i już teraz mogę powiedzieć, że niektóre odpowiedzi mnie zaskoczyły. Mam nadzieję, że Wasz liczny udział pozwolił stworzyć miarodajny obraz tego jakich hamulców używają Polscy rowerzyści.

Po drugie: ponownie bardzo dziękuję za wszystkie komentarze a zwłaszcza te, które przypomniały mi, że V-braki są cały czas w użyciu :) Ponieważ była to moja pierwsza ankieta i do tego robiona spontanicznie, to wyszło kilka kwestii które na pewno uwzględnię w następnej edycji oraz doprecyzuję pytania.

Po trzecie: bardzo spodobał się ten sposób wymiany doświadczeń i już mam ochotę na kolejne ankiety dotyczące szeroko pojętego „MTB po Polsku”. Co Wy na to? :) Wszelkie komentarza są mile widziane.

Wyniki Ankiety hamulcowej 2014

1. Jakich hamulców używasz?

Ankieta hamulcowa 2014 Endurorider.pl 1Nie było niespodzianki – niepodzielnie rządzi Shimano. Doceniamy to, że ich produkty, choć przez lata były pozbawione fajerwerków, działają dobrze i zazwyczaj są bez problemowe. Według mnie fakt, że japoński gigant w końcu zaczął produkować naprawdę mocne hamulce jest bardzo istotny dla zwycięstwa firmy w tej kategorii.

Avid/Sram jest daleko w tyle i muszę przyznać, że nie spodziewałem się iż różnica będzie tak duża. Patrząc na wysoki wynik Magury można wnioskować, że ta firma wzięła się w garść i zaczyna walczyć o rynek coraz lepszymi produktami. Zwróćcie uwagę na pozycję Tektro, które jeszcze nie tak dawno było postrzegane bardzo kiepsko i mało kto chciał na tym jeździć a teraz jest na 4 pozycji. Bardzo dobre opinie Hope’a nie są wystarczającym powodem dla wyłożenia konkretnej gotówki na te spowalniacze więc ilość użytkowników jest bardzo mała.

2. Moje hamulce to:

Ankieta hamulcowa 2014 Endurorider.pl 2Jeszcze nie tak dawno temu sieć była pełna strasznych historii o problemach i awariach z hydraulikami a teraz proszę: praktycznie wszyscy na nich jeżdżą! Zmiana w postrzeganiu tego systemu jest diametralna bo nauczyliśmy się, że hydry wcale nie są takie zawodne i problematyczne jak głosiły miejskie legendy.

3. Jaki płyn hamulcowy preferujesz?

Ankieta hamulcowa 2014 Endurorider.pl 3Patrząc na wysoką popularność Shimano ten wyniki nie powinienem być dla nikogo zaskoczeniem. Płyn mineralny osiąga znacznie dłuższe przebiegi niż syntetyk z uwagi na to, że zdecydowanie mniej chłonie wodę z otoczenia. Jego wady to nadal wyższa cena niż DOTa oraz gorsza dostępność bo trzeba się pofatygować do sklepu rowerowego zamiast iść na pierwszą lepszą stację benzynową.

4. Ile tłoczków ma Twój zacisk?

Ankieta hamulcowa 2014 Endurorider.pl 4Królują najpopularniejsze zaciski dwu tłoczkowe. 4 tłoczki skusiły 16% respondentów i okazuje się, że nikt nie używa wersji 6 tłoczkowej. Zerowy wynik dla tej wersji nie specjalnym zaskoczeniem ponieważ takie hamulce były pieruńsko drogie w zakupie, użytkowaniu i upierdliwe w serwisie choć współczynnik czadu wychodził poza dopuszczalną skalę.

5. Jakich tarcz używasz?

Ankieta hamulcowa 2014 Endurorider.pl 5Popularność 180mm świadczy o tym, że budując swój układ hamulcowych chcecie mieć zapas mocy oraz odporność na przegrzewanie, który umożliwi Wam jazdę po Górach. Pomimo forsowania przez Shimano ich własnego standardu Centerlock nie cieszy się on Waszym uznaniem i nadal króluje tarcza mocowana na 6 śrub. Do głosu dochodzą dyski dwuczęściowe czyli tarcze „na pająku” Wersja pływająca ma mało zwolenników co nierozerwalnie wiąże się zwyższą ceną za produkt tego typu.

6. Jakich przewodów używasz?

Ankieta hamulcowa 2014 Endurorider.pl 6Przewody hamulcowe to jeden z kluczowych elementów, który ma diametralny wpływ na jakość hamowania. Fabryczne kable nie są złe, ale w żaden sposób nie mogą się równać z wersją w oplocie stalowym. Ku mojemu zaskoczeniu znalazło się też kilku użytkowników wersji wzmacnianej kevlarem, ale bez oplotu. Jest to tańsza alternatywa dla modeli zbrojonych stalą jednak z moich obserwacji wynika, że przy podejmowaniu decyzji o zmianie ludzie biorą wersję „na wypasie” pomijając rozwiązania pośrednie.

7. Jakich okładzin używasz?

Ankieta hamulcowa 2014 Endurorider.pl 7To jest temat, który zawsze wywołuje gorące dyskusje :) Wygrywają okładziny metaliczne spiekane czyli najlepsze parametry hamowania w każdych warunkach w zamian za potencjalne piszczenie oraz szybsze życie tarczy. Półmetaliki zajmują zaszczytne drugie miejsce znacznie wyprzedzając wersję organiczną. Póki co królują klasyczne klocki, ale wersja z radiatorem robi coraz lepsze wyniki. Pomimo tego, że radiator kojarzy się z Shimano to niezależni producenci oferują podobne rozwiązana dla innych systemów.

8. Jak często zmieniasz okładziny?

Ankieta hamulcowa 2014 Endurorider.pl 8Klocki do tarczówek są trwałe. Myślę, że ten wynik ponownie potwierdza popularność wersji metalicznych spiekanych, które naprawdę dużo zniosą zanim zostanie z nich goła blacha.

9. Najważniejsza cecha hamulców to:

Ankieta hamulcowa 2014 Endurorider.pl 9Dla mnie zawsze najważniejsza była moc, ale modulacja czyli cecha, która określa jak łatwo można wyczuć dany hamulec oraz dozować siłę, jest dla Was równie istotna. Wagą mało kto się przejmuje :)

10. Jakich śrub używasz?

Ankieta hamulcowa 2014 Endurorider.pl 10Śruby mocujące tarcze nikogo zbytnio nie obchodzą aż do chwili kiedy nie ma z nimi jakiś problemów. Nie będę ukrywał mojego zaskoczenia tym, że wersja aluminiowa uzyskała tak wysoki wynik. Tak, waga jest mniejsza, ale trzeba być bardzo ostrożnym w czasie dokręcania żeby nie urwać takiej śruby bo wtedy zaczyna się zabawa. Tytan zwyczajowo pozostał domeną fetyszystów ;)

11. Mam kolorowe hamulce:

Ankieta hamulcowa 2014 Endurorider.pl 11Zdecydowałem się na to pytanie pod wpływem własnych doświadczeń. Kiedyś było mi wszystko jedno jednak gdy zacząłem dopieszczać układ hamulcowy to okazało się, że „kolor musi być!” Póki co nieśmiertelna czerń wiedzie prym, ale biały i czerwony też widać coraz częściej. Patrząc na siebie jestem skłonny zaryzykować stwierdzenie, że im bardziej tuninguje się układ hamulcowy tym bardziej zwraca się uwagę na paletę barw.

12. Czy miałeś awarię hamulców, która uniemożliwiła dalszą jazdę?

Ankieta hamulcowa 2014 Endurorider.pl 13To tyle w temacie awaryjności współczesnych hamulców :)

13. Co robisz samodzielnie?

Ankieta hamulcowa 2014 Endurorider.pl 14Polscy rowerzyści nie boją się wyzwań! Znakomita większość z nas potrafi samodzielnie zadbać o swoje hamulce i to w naprawdę dużym zakresie.

14. Jak często musisz odpowietrzać układ?

Ankieta hamulcowa 2014 Endurorider.pl 15To pytanie nawiązuje do kwestii awaryjności oraz uciążliwości codziennego życia z hydraulikami. Tylko niecałe 5% użyszkodników ma problem z zapowietrzaniem a reszta przeprowadza ten zabieg dla spokojnego sumienia :) Po raz kolejny upada mi o awaryjności hydraulików.

15. Mój zestaw do odpowietrzania to:

Ankieta hamulcowa 2014 Endurorider.pl 16Polak potrafi! Samoróbki idą łeb w łeb z oryginałami :) Szczęśliwie jest coraz więcej zamienników co zwłaszcza w przypadku Sram/Avida naprawdę ma znaczenie ponieważ dedykowany zestaw był cholernie drogi. Shimano jest pod tym względem znacznie przyjemniejsze bo jedyna rzecz, którą naprawdę trzeba kupić w oryginale to lejek za kilkanaście złotych.

16. Jaka jest dostępność części do Twoich hamulców?

Ankieta hamulcowa 2014 Endurorider.pl 17Kiedy jeździłem na Avidzie byłem pomiędzy „części brak” a „kupno części graniczy z cudem” Od kiedy mam Shimano to zasiliłem grupę 77,8% respondentów, którzy nie mają problemu z częściami i mam nadzieję, że tak zostanie.

17. Jak często zmieniasz hamulce?

Ankieta hamulcowa 2014 Endurorider.pl 18I to by było na tyle w kwestii „zielonej wyspy na morzu kryzysu”.

18. Kiedy planujesz zmianę hamulców?

Ankieta hamulcowa 2014 Endurorider.pl 19Ewidentnie jesteśmy zadowoleni ze swoich spowalniaczy albo nie mamy kasy na nowe…

19. Czy kupiłbyś swoje hample jeszcze raz?

Ankieta hamulcowa 2014 Endurorider.pl 20Czy długie godziny spędzone na lekturze internetów pomagają wybrać właściwie? Wygląda na to, że raczej tak :)

Jeżeli nie chcesz przegapić żadnej aktualizacji strony Endurorider.pl zapisz się do Newslettera

Jeżeli w komentarzu podano prawdziwy adres e-mail to dostaniesz informację kiedy Twoja wypowiedź zostanie opublikowana. Pamiętaj aby sprawdzić folder SPAM.

Avatar photo

Autor: 

Twórca i założyciel Endurorider.pl Bezkompromisowy wielbiciel grubych opon i prawdziwej górskiej jazdy.

Powiązane wpisy

Podziel się swoją opinią