Jesteś tutaj

Zanim kupisz Dartmoor BlackBird

Zanim kupisz Dartmoor BlackBird

Zanim kupisz Dartmoor BlackBird czyli garść moich uwag, które dziwnym trafem są pomijane we wszystkich rowerowych mediach zależnych.

Historia

Zacznijmy od tego, że w 2012 roku przesiadłem się na https://www.endurorider.pl/dartmoor-hornet-2012/ Rama była dla mnie jak gwiazdka z nieba bo w końcu miałem tak jak chciałem czyli: długo i nisko. Konstrukcja wytrzymała 3 lata i według mnie jest to dobry wynik zważywszy, że rower dużo czasu spędził w Beskidach a ja sobie nie żałowałem. Od pierwszego dnia jazdy chciałem mieć jego odpowiednik w wersji amortyzowanej czyli full suspension. Dartmoor się nie śpieszył. Ani trochę.

Zapowiedzi

We wpisie podsumowującym 2015 rok zebrałem wszystkie zdjęcia i informacje na temat tej ramy jakie znalazłem. https://www.endurorider.pl/podsumowanie-roku-2015/ Dartmoor zdecydował się na jednozawias co nie było super wiadomością, ale po tylu latach czekania uznałem, że nie ma co marudzić. Poza tym to tylko prototypy więc wersja finalna na pewno będzie lepsza.

Blackbird

W chwili kiedy pierwsze oficjalne zdjęcia tego roweru ujrzały światło dzienne okazało się, że ten produkt totalnie mi nie wchodzi. Byłem na nie do tego stopnia, że natychmiast podjąłem decyzję o kupnie roweru od innego producenta i w tej chwili zrobiłbym dokładnie tak samo jak wtedy. Już ze zdjęć było widać, że ta konstrukcja nie jest w żadnym aspekcie innowacyjna i dziwny trafem przypomina takie coś

Mając złe przeczucia pojechałem na https://www.endurorider.pl/targi-rowerowe-kielce-bike-expo-2016/ i poszedłem do Dartmoora.W stosunku do wersji produkcyjne BlackBird PRO nie ma żółtego wahacza tylko turkusowy tak jak reszta roweru. O gustach się nie dyskutuje, ale ten kolor przy poważnym rowerze o sugerowanej cenie detaliczne 9 999 PLN to dla mnie nieporozumienie. Oczywiście jest to moja subiektywna opinia a czarna taśma izolacyjna nie jest na kartki więc można ten temat relatywnie łatwo owinąć.

W kwestii konstrukcji ramy po prostu nazwijmy rzeczy po imieniu: Blackbird to jednozawias czyli najprostsza a zarazem najtańsza możliwa wersja roweru zawieszonego. Nie ma opcji montażu przedniej przerzutki, co według mnie jest bardzo poważną wadą, ale po raz kolejny zmniejsza koszt produkcji. Wahacze są takie same, a przednie trójkąty nieco różne, ale też bez dramatu. Z danych, które udostępnia producent wynika, że geometria dla obydwu wersji jest taka sama. Licząc, że w 2012 roku zaczęli myśleć o fullu do Enduro to efekt końcowy jest… przeciętny. Blackbird nie jest niczym więcej niż dokładnie tym co widzieliśmy setki razy przez ostatnie lata. W tym rowerze nie ma niczego porywającego, nowego. To wszystko już było.

Zamiast tego w rowerach pokazanych w Kielcach były szokujące błędy konstrukcyjne, które objawiają się skrajnie małą ilością miejsca na oponę.

I to na jaką oponę! Toż to Maxxis Ardent 2,25″ czyli coś niebezpiecznie zbliża się do semi slicka. Skąd wiem? Ano stąd, że mam taką gumę. Aby dobitnie pokazać jaki z niej wąski mocarz użyłem do porównania standardowego pancerza przerzutkowego.

Nie wiem czym kierowały się osoby decyzyjne, ale ja nie pozwoliłbym na pokazanie tych rowerów na targach. Dla mnie to były nieudane prototypy, których świat nigdy nie powinien był widzieć inaczej niż z daleka i z boku. Po tylu latach czekania, taka wtopa od wieloletniego producenta który na każdym kroku podkreśla, że marka jest tworzona przez osoby, które naprawdę jeżdżą to najzwyczajniej kompromitacja.

Dartmoor wiedział o moich uwagach, ale ku mojemu ogromnemu zaskoczeniu, nic nie odpowiedział na kwestie, które podniosłem w relacji z targów. Nie mogę się oprzeć wrażeniu, że po prostu schowali głowę w piasek. W jednym z komentarzy Lord Tom napisał, że został zapewniony o tym że jest to prototyp, który będzie zmieniony. Ok, deklaracja słuszna a w zaistniałej sytuacji jedyna możliwa. Problem w tym, że ja wiem jak funkcjonują fabryki ram i ile czasu zajmuje wprowadzenie zmian więc kiedy w wrześniu 2016 przeczytałem, że na 2017 rok ma być dobrze to miałem bardzo poważne wątpliwości czy zdążą.

Dartmoor postanowił iść drogą agresywnej promocji zamiast rozpocząć konstruktywny dialog. Inne media rowerowe podsuwają Blackbirdy ludziom na każdym kroku, łącznie z tym że zdjęcie promujące ich tekst przedstawia ileś rowerów po obrysie a w środku jest powiększony Blackbird żeby było go dobrze widać i łatwo rozpoznać. Naprawdę, czy oni uważają Polaków za tępaków którzy nie widzą takich zagrywek?

Pomimo tego, że na wielu forach Blackbird jest promowany jako oczywisty wybór w tym przedziale cenowym to zanim kupisz sprawdź ile jest miejsca na oponę w ramie. Jeżeli to zostało poprawione to po prostu fantastycznie, ale jeżeli nie to ten rower nie zasługuje na określenie Enduro tylko Gravel full suspension bo właśnie w tej dziedzinie Ardent 2,25″ powinien się idealnie sprawdzić.

Jeżeli ktoś ma taki rower i wahacz został zmieniony proszę dać znać w komentarzu oraz podesłać mi zdjęcie a wtedy z ogromną radością zaktualizuje ten tekst i odzyskam wiarę w Dartmoora bo w tej chwili jest z tym bardzo, bardzo cienko.

Aktualizacja 14/04/2017

Pod tym linkiem znajduje się film, który pokazuje ile jest miejsca w poprawionym wahaczu: https://www.facebook.com/dartbikes/videos/10155044195039404/?hc_location=ufi

Jeżeli nie chcesz przegapić żadnej aktualizacji strony Endurorider.pl zapisz się do Newslettera

Jeżeli w komentarzu podano prawdziwy adres e-mail to dostaniesz informację kiedy Twoja wypowiedź zostanie opublikowana. Pamiętaj aby sprawdzić folder SPAM.

kamil/Endurorider.pl

Autor: 

Twórca i założyciel Endurorider.pl Bezkompromisowy wielbiciel grubych opon i prawdziwej górskiej jazdy.

Powiązane wpisy

22 opinie o “Zanim kupisz Dartmoor BlackBird

  1. Michał

    Hej, co do przedniej przerzutki w tej ramie, nie jest to przypadkiem system mocowania “low direct mount S3” ?

    1. kamil/Endurorider.pl kamil/Endurorider.pl

      Według oficjalnej dokumentacji nic na ten temat nie piszą. W materiałach, które publikowali mówili że nie ma takiej możliwości. Jedyne rozwiązanie to próba montażu ze sprawdzeniem czy nie ma kolizji w całym zakresie skoku zawieszenia.

  2. Kacper

    W jednym materiale pan Kiliński wspominał coś ze miejsce na oponę zostanie zwiększone i trzymam za słowo bo fajna rama by była

    1. kamil/Endurorider.pl kamil/Endurorider.pl

      Jeżeli to poprawią i będzie to zweryfikowana informacja to z radością zaktualizuję mój wpis. Poza tym, że rama ma reach taki jak lubię (bardzo długi) to nic fajnego w niej nie ma. Ot, kolejny jednozawias i nic więcej.

  3. No

    Świetny artykuł. Rzeczowa krytyka partactwa a nie jakieś wciskanie głupot, że ‘teraz nie robią złych rowerów’ ….

    1. kamil/Endurorider.pl kamil/Endurorider.pl

      Naprawdę chciałbym żeby te ramy zostały poprawione. Z radością zaktualizuje ten wpis mówiąc, że problem został rozwiązany.

      1. Ciekawe, czy kiedykolwiek będziesz miał taką okazję, by to zaktualizować. Smutne ale prawdziwe.

        1. kamil/Endurorider.pl kamil/Endurorider.pl

          Okazja na pewno będzie i mam nadzieję, że będą to dobre wiadomości.

  4. m.nogi

    To nie błąd konstrukcyjny – tak się wciska stare pod łatką nowego jadąc na popularności i hyp’ie innych modeli. No ale tak to już jest, Primala pod presją ludzi przeprojektowali, więc gdzieś trzeba było zaoszczędzić.
    Sam się przekonałem że właściwego roweru można szukać kupę czasu.

    Ostatnio zaglądam tu coraz rzadziej, ale gratulacje nowej oprawy graficznej, i dystansu – chodzi o stopkę :)
    No i najważniejsze; czekam na test fula.

    1. kamil/Endurorider.pl kamil/Endurorider.pl

      Dziękuję za miłe słowa ;)

      O Primalu będzie bardzo niedługo, a zaraz potem będę chciał puścić test fulla. Wiem, że nie tylko Ty czekasz na tę ostatnią publikację ale muszę być w Górach żeby to skończyć. Mam nadzieję, że będziesz wpadać częściej a na wszelki wypadek zapisz się do newslettera – informację o teście dostaniesz mejlem :)

  5. Konrad

    Też mam wrażenie, że mocowanie przedniej przerzutki jest możliwe. Patrząc na ceny tych ram w sklepach (2399 bez dampera) jakoś nie chce mi się wierzyć, że rama jest poprawiona i jest więcej miejsca na oponę. Na Twoich zdjęciach wygląda to tak jakby do ramy pod koło 26″ na siłę włożyli koło 27,5, A udało się to tylko dzięki ardentowi.

    1. kamil/Endurorider.pl kamil/Endurorider.pl

      Mam dokładnie takie same odczucia jeżeli chodzi o Ardenta. Czy poprawią? Przekonamy się niedługo. Chciałbym żeby to wyeliminowali, ale znając realia produkcyjne dla małych firm, cały czas mam bardzo poważne wątpliwości czy dadzą radę.

      Z przednią przerzutką się nie wypowiadam bo z samego zdjęcia nie da rady jednoznacznie stwierdzić czy nie będzie na którymś etapie skoku kolizji.

  6. Maciek

    Pozwoliłem sobie wrzucić Twój link na stronie Dartmoora. Zamówiłem w/w ramę i teraz mnie naszły takie wątpliwości. Niby chodzą słuchy, że ma to być poprawione. Póki co ze strony Dartmoora cisza.

    1. kamil/Endurorider.pl kamil/Endurorider.pl

      Bez względu na to jak ludzie odbierają mój tekst to ja naprawdę trzymam kciuki za to żeby to co trafi do sprzedaży było poprawione. Niedługo wszystko się wyjaśni.

  7. Sebastian

    Blackbird odpada w takim razie, zanim wystartował. Bardzo dobry artykuł. Trzeba się rozglądać za Kellys Swag ;) Gorszy osprzęt, ale rama chyba bez kwiatków (do tego virtual zamiast jednozawiasa), a to ona jest sercem roweru. Wiecie coś może bliżej na jego temat?

    1. kamil/Endurorider.pl kamil/Endurorider.pl

      Sebastian proszę zwróć uwagę na to, że na dole jest film pokazujący poprawiony wahacz czyli jak dla mnie najgorsza wada została wyeliminowana.

      1. Sebastian

        Zauważyłem, ale po przeczytaniu Twojego komentarza :D Niby tak, ale coś mi mówi, żeby pomyśleć o innym sprzęcie. Sam nie wiem.

        1. kamil/Endurorider.pl kamil/Endurorider.pl

          Idź za głosem SWOJEGO instynktu i powinno być dobrze ;)

  8. Janusz

    Hej na fb profil oficjalny dartmoor bikes. Jest umieszczone wideo z 11 kwietnia w spawie ilości miejsca na oponę. Wykorzystano oponę 2.5

    1. kamil/Endurorider.pl kamil/Endurorider.pl

      Widziałeś aktualizację z 14/04 na dole tekstu? Po mojej wymianie zdań na FB z konstruktorem w sprawie primala najważniejsza kwestia jest taka: jaka to była obręcz oraz jakie było ciśnienie.

      1. Janusz

        Hmm wieść gminna niesie ze to ich rodzimma obręcz o szerokości wew 24 mm, ale to tylko dombiemanie. O ciśnieniu nic nie wiem.

        1. kamil/Endurorider.pl kamil/Endurorider.pl

          Jeżeli rzeczywiście wchodzi tam prawdziwe 2,5″ na obręczy takiej jak Shield czyli szer. wew. 25,6 mm przy ciśnieniu rzędu 2,4 bara to bardzo dobrze. To i tak nie zmieni mojej decyzji, że więcej nic od nich nic nie kupię. Primal to była moja druga i ostatnia rama z tej firmy.

Podziel się swoją opinią