Ghetto tubeless duct tape

Ghetto tubeless duct tape czyli taśma naprawcza w akcji. Srebrna taśma jest ulubionym narzędziem przedstawicieli wolnych zawodów takich jak MacGyver, Drużyna A oraz żołnierzy Rebelii walczącej z siłami Imperium. Również wśród rowerzystów ma swoich zagorzałych wielbicieli, którzy używają jej w przeróbce opon na bezdętkowe ponieważ sumarycznie jest lżej niż z 20″ dętką.

Taśma naprawcza (duct tape) krótki opis:

  • niska waga zestawu
  • konieczność dokupienia bądź pozyskania wentyla z innej dętki
  • wcale nie taka łatwa aplikacja taśmy w przypadku szerokich obręczy
  • dobrej jakości taśma kosztuje ok 25 PLN za 25 metrową rolkę

Duct tape to odpowiedź na fabryczne zestawy do uszczelniania kół wyposażone w dedykowaną opaskę. Sprawa wydaje się być prosta: oklejamy obręcz taśmą, montujemy zawór i wszystko jest gotowe. Niestety teoria teorią a życie życiem, ale najpierw omówię elementy tego systemu.

Warto zacząć od tego, że taśma taśmie nie równa. Te najtańsze po 6 PLN są bardzo delikatne i z czasem odklejają się pozostawiając resztki kleju. Właśnie z uwagi na tę przypadłość zdecydowałem się na zakup droższego modelu w cenie ok 25 PLN licząc na dużo lepsze właściwości.

25 metrowa rolka to wcale nie jest za dużo, zwłaszcza kiedy okleja się obręcze po raz pierwszy. Pamiętaj aby schować taśmę do torebki foliowej i szczelnie zawinąć – w innym wypadku klej wyschnie a taśma straci swoje właściwości.

Następna kwestia to zawór. Opcje są dwie: używamy wyciętego z dętki bądź kupujemy samodzielny. Ja zastosowałem tę drugą metodę i zakupiłem taki oto model, który znalazłem tutaj. Jak widać zawór posiada własne uszczelnienie. Uważam, że jest to najfajniejszy element całej metody “na taśmę” i żałuję że nie miałem okazji go sprawdzić w bojach. Co ciekawe, w innych sklepach takie zawory są rozkładane na części i sprzedawane bez nakrętki (która skrywa klucz do wykręcania rdzenia wentyla) i trzeba za dopłacać extra co jest naprawdę super fajne ze strony sprzedawców.

Kolejna kwestia: podstawę zaworu można opiłować w celu dopasowania do węższej obręczy oraz urwania zbędnych gramów. Jak ktoś ma ochotę :) Do montażu wystarczy jedna nakrętka.

Oczywiście nie ma róży bez kolców ponieważ średnica montażowa dla takiego zaworu to 11 mm zatem należy rozwiercić obręcz, ale tylko pierwszą (DOLNĄ) ściankę!

Ja, z braku laku,  użyłem do tego wiertła 10 mm i nieco opiłowałem pierwsze uszczelnienie w ten sposób, że założyłem zawór do wkrętarki a pod spód podłożyłem pilnik. Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest to, że można naprawdę mocno dokręcić zawór dzięki czemu jest osadzony ultra stabilnie, jednakże nie sposób go odkręcić palcami czyli trzeba wozić klucz płaski 11 mm albo 12 mm w zależności od jakości narzędzi. Jest to konieczne aby założyć dętkę gdyby uszkodzenie opony było tak duże, że uniemożliwiałoby dalszą jazdę.

Ponadto obręcze rowerowe nie są idealnie płaskie na środku zatem możliwe jest iż trzeba będzie podłożyć kawałek dętki, który skompensuje te różnice i doszczelni to miejsce.

Na zdjęciu powyżej widać wersję “na odwal”,  ale przy finalnym montażu należy tę podkładkę dopasować dzięki czemu wielbiciele niskiej wagi urywają kolejne gramy.

W przypadku obręczy  o małej szerokości, zbudowanej z jednej ścianki i posiadającej mocno spiczasty profil aplikacja zaworu może się okazać niemożliwa.

Dla osób, które walczą o każdy gram istotne będzie to że można opiłować podstawę zaworu czyli zbić kolejne gramy.

Oklejanie obręczy

Ważna uwaga: błędem jest usuwanie opaski zakrywającej nyple i oklejanie felgi na żywca. Opaska zasłaniająca nyple powinna zostać na obręczy. Odsyłam do video  Stana (Tubeless kit installation) i polecam dokładnie słuchać tego co mówi.

Oklejenie ma na celu nie tylko uszczelnienie felgi. Mało kto wie o tym, że krawędź taśmy powinna być na tyle wysoko, aby podnosiła rant opony bliżej krawędzi obręczy tak aby wszystko było jak najlepiej spasowane. Takie oklejenie felgi jest diablo trudne. Naprawdę jest bardzo ciężko dobrać szerokość taśmy tak żeby uzyskać pożądany efekt i jednocześnie nie dostać ataku kociokwiku. Mnie się nie udało zrobić tak jak chciałem, ani na obręczy DM24, ani na Vuelta (Rodi) Air Line DH – obydwie szerokie o relatywnie prostym przekroju. Taśma powinna być w jednym kawałku (lepsza szczelność) i dokładnie przylegać do całej powierzchni obręczy niemalże od krawędzi do krawędzi czyli bez 3 mm pod samym rantem felgi. Trzymając koło, taśmę na rolce i próbując poukładać to wszystko tak jak trzeba doszedłem do wniosku, że jest to praktycznie niemożliwe. Niewiele lepiej jest z luźnym kawałkiem taśmy, który ma tendencje do sklejania się i wtedy jest po zabawie ponieważ bardzo ciężko to rozkleić a na pamiątkę zostają zmarszczki etc. Taśma szeroka na 48 mm przykleja się po środku i na krawędziach obręczy więc trzeba ją dociskać na środku a odrywać na bokach i właśnie wtedy taśma znowu się skleja a wszystko bierze w łeb. Zmniejszając szerokość taśmy próbowałem uzyskać taki efekt aby zakleić jak największą powierzchnię obręczy bez łapania za ranty, ale kiepsko mi to szło. Prawdziwy problem jest wtedy kiedy trzeba docisnąć taśmę tak aby pozbyć się spod niej wszelkiego powietrza i dopasować ją do ścianek obręczy – punktowo przyklejona taśma zaczyna się rwać :( Wydaje się, że jedynym rozwiązaniem aby uzyskać idealne spasowanie taśmy jest oklejanie obręczy na 3 czyli: środek, ścianka, ścianka. Roboty bardzo dużo no i będzie potrzeba więcej taśmy niż w jednym kawałku. Inna opcja to klejenie na zakładkę kilku centymetrowymi paskami. Powinno być łatwiej przykleić dokładnie taśmę, ale mi się już nie chciało tego sprawdzać.

Poniżej widać jak to powinno wyglądać jeżeli chodzi o płaską część obręczy.

To zdjęcie pokazuje taśmę przy rancie obręczy, który powinien być oklejony nieco wyżej jednakże mi się ta sztuka nie udała.Poniżej zalecenia systemu No-flats dla prawidłowego osadzenia opaski na obręczy. Oklejenie obręczy taśmą w ten sposób wymaga bardzo konkretnego samozaparcia a pozostawienie nieoklejonego paska pod rantem obręczy nigdy mi się nie udało.

No flats rim strip

Dlaczego nie okleiłem obręczy od deski do deski? Ponieważ uważam, że opona lepiej przylgnie do gładkiej obręczy niż karbowanej taśmy. Przypominam, że cały czas mówimy o szerokich obręczach. Oczywiście nie neguję faktu, że są osoby które z powodzeniem stosują taśmę i wszystko działa.

Niestety nie są to wszystkie problemy: w czasie mydlenia rantów opony woda z mydłem dostała się pod taśmę i po którejś próbie uszczelnienia całości okazało się, że taśma się odkleiła. Nie byłem zbyt zadowolony z takiego stanu rzeczy, tym bardziej że producent zapewnia o odporności na warunki pogodowe (słońce, deszcz) a obręcz była bardzo dokładnie oczyszczona i odtłuszczona przed klejeniem. Niestety dużo to nie pomogło. Ponadto doczytałem się opinii jednej z osób, która stosowała ten system i stwierdziła, że również uszczelniacz odkleja taśmę.

Jeżeli masz ochotę popróbować sił w walce z taśmą to pamiętaj, że

  • obręcz musi być bardzo dokładnie wymyta, odtłuszczona i wysuszona
  • dobrze się zastanów zanim pozbędziesz się opaski izolującej od nypli
  • wypada zmatowić powierzchnię, do której zamierzasz kleić taśmę – dobrze sprawdza się zmywak metalowy (druciak) bądź drobny papier ścierny
  • samodzielny zawór musi być uszczelniony czyli podłóż pod niego kawałek wyciętej dętki aby skompensować okrągły przekrój obręczy
  • koło powinno oklejać się jednym kawałkiem taśmy (czasami a wykonalne)
  • taśma musi być idealnie spasowana z obręczą
  • należy pozbyć się wszystkich bąbli powietrznych spod taśmy
  • im wyżej sięga taśma tym lepiej, ale pamiętaj o miejscu na rant opony
  • przy oklejaniu obręczy dwoma pasami taśmy należy to zrobić na zakładkę

Koszty:

  • taśma ~ 25 PLN
  • zawór 6 PLN sztuka
  • opcjonalnie wiertło 10/11 mm cena zależna od jakości, ale można przyjąć iż jest to 10 PLN bądź więcej

Film dla osób, które chcą spróbować swoich sił z taśmą.

W tym momencie należy powiedzieć wyraźnie, że bez uszczelniacza system ghetto tubeless nie zadziała.

Ja poległem. na tej metodzie. Zniechęcony zwróciłem się ku klasycznej wersji czyli opasce z dętki 20″.

Inne  artykuły dotyczące przeróbki opon na bezdętkowe:

 

Jeżeli nie chcesz przegapić żadnej aktualizacji strony Endurorider.pl zapisz się do Newslettera

Jeżeli w komentarzu podano prawdziwy adres e-mail to dostaniesz informację kiedy Twoja wypowiedź zostanie opublikowana. Pamiętaj aby sprawdzić folder SPAM.

kamil/Endurorider.pl

Autor: 

Twórca i założyciel Endurorider.pl Bezkompromisowy wielbiciel grubych opon i prawdziwej górskiej jazdy.

Powiązane wpisy

Podziel się swoją opinią

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze czytanie oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close