Pierwszy Prone był z rocznika 2020 i jeździ u Bartka z www.TaniePrzetrwanie.pl Co się z nim dzieje na bieżąco możecie sprawdzić tutaj: https://www.endurorider.pl/octane-one-prone/
Historia się powtarza czyli znowu szukamy roweru do 4 tys zł.
Tak, to jest kolejna powtórka czyli ktoś ma stary rower, który naprawdę się dla niego nie nadaje i w końcu dochodzi do wniosku, że trzeba kupić nowy ale z sensem. Dokładnie tak było i tym razem w przypadku Pawła, któremu malowałem zaciski https://www.endurorider.pl/piaskowanie-i-malowanie-zaciskow-hamulcowych/ Przy okazji: złożyliśmy to wszystko do kupy razem z tarczami naprawdę polskiego producenta Mikoda, w wersji GT i na przeglądzie wyszło idealnie :)
Wracając do rowerów to Paweł miał chrupka Meridę sprzed lat, który był w każdą stronę za mały i naprawdę sfatygowany. Temat zmiany pojawił się dawno temu, ale wrócił przy okazji urodzin. Oczywiście kwestia wyboru roweru była prosta tylko w jednej kwestii, że to będzie MTB. Cała reszta to zwyczajowa droga przez mękę.
Cena do jakości w 2023 roku
Osobiście nadal uważam, że jest drogo/za drogo w stosunku do tego co proponują nam sprzedawcy. W tej chwili rower za ok 4000 PLN jest ok, ale nie jest żadną rewelacją i w większości składa się z podstawowych komponentów bez żadnych fajerwerków. Oczywiści sprawdzaliśmy też Prona, ale cena w okolicach 5400 PLN była po prostu niedorzeczna.
Zatem jak to się stało, że znowu Prone? Po raz pierwszy w życiu reklama z googla na coś się przydała ponieważ w wynikach wyświetliło, że jest w Krakowie taki oto Octane One Prone 2022 w rozmiarze L (czyli 20,5″) i jest przeceniony. Zwyczajowo kończy się to tym, że po zweryfikowaniu nie ma rozmiaru, albo w ogóle tych rowerów nie ma bo ktoś zapomniał zaktualizować etc. Jednak nie tym razem! Wszystko było ok. Rower został kupiony.
Jak się wysyła rowery w 2023 roku?
Otóż rowery wysyła się, a przynajmniej z tego sklepu, złożone w całości. I teraz pytanie: czy wiesz jakiej wielkości jest karton, w którym stoi na kołach 29er, w rozmiarze L? Jest OGROMNY. Piszę o tym na wypadek gdyby ktoś wpadł na pomysł, że odbierze ten rower od kuriera po drodze i samodzielnie przywiezie go do domu. Ja miałem taką zajawkę i na szczęście nic z tego nie wyszło bo nie ma żadnej możliwości żeby takiej wielkości pudło zmieściło się do czegokolwiek innego niż Grand Voyager. Miejcie to na uwadze!
Octane One Prone 2022 po wyjęciu z pudła.
Prone przyjechał złożony i podobno gotowy do jazdy. Czy tak było nie wiem bo od razu go rozebrałem.
Kolor jest zacny, bardziej zielony ;)
Octane One Prone 2022 co się zmieniło?
Rama: Custom formed and butted 6061 aluminum frame, 148×12 dropouts
Widelec: RST Alpha 110-15, 130mm travel
liczba biegów: 10
Przerzutka tył: Microshift Advent X RD-M6205GM, 10 speed
Hamulec przód: Shimano BR-MT 410 disc brake, 180
Hamulec tył: Shimano BR-MT 410 , 160
Dźwignie hamulca: Shimano BR-MT 410
Manetki: Microshift Advent X SL-M9505-R 10 speed
Korby: FSA ALPHA 30T/175mm
Suport: FSA, BSA square 73mm
Łańcuch: KMC X10-1 10sp
Kaseta / Wolnobieg : CS-H104 MICROSHIFT 11-48
Piasta przód: Octane One by KT, sealed bearings, 15×110
Piasta tył: Octane One by KT, sealed bearings, 148x12mm
Opony: Vittoria Barzo 29×2.25″, wire bead
Obręcze: Octane One Solar Trail 29” 32h, tubeless ready
Kierownica: Octane One Bar 780mm, 31.8
Wspornik kierownicy: Octane One Tone 31.8
Wspornik siodła: X-Fusion Manic 125mm 31,6
Stery: Octane One tapered 1&1/8″-1.5″ IS42/IS52, sealed bearing
Siodło: WTB Volt Medium, steel rails, 142×265 mm
Chwyty: Octane One bolt-on
Pedały: Brak w zestawie
Waga: 13,8 kg
Rozmiar koła w calach: 29 cali
Rodzaj Ramy: Aluminiowa Sztywna
Skok Amortyzatora: 120mm-150mm
Przerzutka tylna: Microshift
Widelec to obecnie RST Alpha, przerzutka i manetka to Microshift. Reszta jest praktycznie taka sama jak w roczniku 2020. Po otwarciu okazało się, że jest niespodzianka ze sklepu a mianowicie pedały. Pomimo tego, że to podstawowy model to i tak było to miłe z ich strony bo bardzo dużo ludzi nie ma świadomości, że rowery sprzedaje się bez pedałów i jest niemiłe zaskoczenie.
Nie wiedząc o tym, że będzie taka niespodzianka zawczasu kupiliśmy pedzie Octane One takie same jak ostatnio.
Rama Octane One Prone 2022
Rama jest praktycznie identyczna jak w https://www.endurorider.pl/octane-one-prone/ zatem nie ma się nad czym rozwodzić.
Z tyłu oś 12×148
Zarówno oś przednia jak i tylna jest wkręcana przy pomocy imbusa 6mm.
Przegląd 0
Po raz kolejny napiszę: ZAWSZE robimy przegląd 0 po kupnie czegokolwiek i nigdy nie korzystamy z pato serwisów!
Co wyszło w przypadku Prona?
Po pierwsze koła naprawdę są na łożyskach kulkowych tocznych. Poniżej przód.
Tył podobnie, jednak jest to hybryda czyli mamy dwa łożyska w korpusie piasty, ale bębenek kręci się na klasycznych kulkach. Uwaga: tylna piasta wymaga kluczy do konusów w rozmiarze 18 mm.
Po drodze znalazłem jedną skuchę, ale de facto nie istotną czyli:
Wolałbym żeby tego w ogóle nie było, ale cóż shit happens.
Teraz ciekawostka oraz ważna informacja zarazem: na bębenku jest gumowa uszczelka pomiędzy korpusem piasty a kasetą. Trzeba ją posmarować smarem nie agresywnym w stosunku do gumy bo inaczej będzie piszczeć przy każdym obrocie koła.
Bardzo zacne detale na kołnierzu piasty :))))
Stery były ok.
RST Alpha
Dawno nie było żadnego RST :) zatem sam byłem bardzo ciekawy co tam siedzi w środku.
Jak to w przypadku RST serwis jest prosty a jedyne wymaganie to https://www.endurorider.pl/klucze-do-korkow-amortyzatora/ aby nie zniszczyć plastikowych korków.
No to jedziemy!
Nie pasuje idealnie, ale idzie odkręcić bez ofiar więc jest ok.
Na dole dwa razy to samo :) Wykręcamy do 1/3 i potem delikatnie uderzamy gumowym młotkiem żeby rozdzielić lagi do dolnych goleni. I już po chwili…
Smar na uszczelkach jest, ale gąbki suche jak pieprz.
Trzeba je utopić.
RST Alpha pracuje na stalowej sprężynie w jednej goleni.
A w drugiej nie ma NIC.
Poważnie: goleń jest pusta :) Myślałem, że producenci odeszli od takich akcji, ale widać że nie miałem racji. Mam pewien pomysł co z tym zrobić, ale o tym później.
Jednak najważniejsze jest to czego nie widać na zdjęciu czyli PRAWDZIWE ŚLIZGI! Tak, tam nie ma plastiku tylko są prawdziwe „metalowe” a to oznacza, że RST Alpha to NIE jest wyrób widelcopodobny :)
Kolejny plus za bardzo dużo miejsca na oponę bo jeszcze nie tak dawno temu RST miało z tym ewidentny problem.
Napęd Microshift
Octane One Prone 2022 jest wyposażony w napęd Microshit czyli manetkę 10 biegową oraz przerzutkę tylną Advent X wraz z kasetą 11-48, która waży
Manetka jest obsługiwana wyłącznie kciukiem czyli nie używamy palca wskazującego/dłubacza tak jak w przypadku Shimano.
Tylna przerzutka ma sprzęgło, które jest absolutną koniecznością w przypadku ogromnych kaset.
W tej chwili napęd jest zbyt świeży, ale póki co mogę napisać że w połączeniu z łańcuchem KMC wszystko działa naprawdę dobrze. Jak będzie dalej to czas pokaże.
Po miesiącu jazdy rower był u mnie na kontroli i zrobiłem regulację od początku łącznie z popuszczeniem linki etc. plus korekta haka wymiennego. Wedle słów użytkownika w tej chwili napęd chodzi idealnie :)
Przy przeglądzie 0 sprawdziłem kółka bo, słusznie, założyłem że będzie tam sucho.
Wsparcie techniczne jest tutaj: https://www.microshift.com/products/groups/advent-x/
Ile waży Octane One Prone 2022?
Rozmiar L, bez pedałów
Ale Was przetrzymałem Panie i Panowie Gryzigramki :)))) Jak dla mnie wynik jest naprawdę ok.
Co mi się NIE podoba
Powtórzę moją krytykę z wersji 2020 czyli wysięg (reach) dla ramy 20,5″ powinien mieć 470 mm oraz dłużysz mostek. 460 mm + 45 mm mostek nie odpowiada mi do końca. W tym miejscu zaznaczam, że ja mam ultra sprecyzowane oczekiwania w tej kwestii i jeżeli tak jak Paweł przesiadasz się z czegoś co było kompletnie nie dopasowane do Twoich potrzeb to i tak będziesz ultra zadowolony z Prona.
RST jest sztywny, ładny ale nie posiada żadnego tłumienia co w połączeniu ze sprężyną stalową będzie problemem w czasie agresywnej jazdy terenowej ponieważ amortyzator natychmiast odda każdą energię, która zostanie w niego włożona. Wspominałem wcześniej, że mam pewien pomysł na pustą lagę. Za jakiś czas na spokojnie pomierzę sobie ten widelec i zobaczę czy na aliexpress nie da się dobrać jakiegoś tłumika, który będzie miał zbliżone wymiary. Jeżeli to przejdzie to wyszedłby z tego całkiem sympatyczny widelec na stalowej sprężynie posiadający tłumienie olejowe. Czy się uda? Nie wiem, zobaczymy ;)
Mam wrażenie, że długość łańcucha nie jest dobrana prawidłowo. Wystarczy spojrzeć na to zdjęcie
Do transportu zostało wrzucone największe przełożenie z tyłu a przerzutka jest rozciągnięta na maksa. W czasie przeglądu bawiłem się regulacjami i ustawienie górnego kółka prowadzącego przerzutki blisko największego koła łańcuchowego (zgodnie z instrukcją producenta) powoduje, że po zrzuceniu łańcuch zwisa. Na chwilę obecną zostawiam fabryczną konfigurację, ale będziemy się bacznie przyglądać i dopiero na nowym łańcuchu będę w stanie zweryfikować czy jest ok czy nie.
Korba „na kwadrat” jest dla mnie całkowicie nieakceptowalna. Jest to wiotkie, gówniane rozwiązanie, które wymaga ciągłego dopier…lania śrub w ramionach ponieważ one się permanentnie odkręcają. To co jest w Octane One Prone 2022 wygląda ładnie, ale jakość jest bardzo słaba. Nie życzę Pawłowi awarii, ale już nie mogę się doczekać wymiany na coś takiego jak: https://www.endurorider.pl/korba-ht2-z-aliexpress/ i temat będzie zamknięty na zawsze. Ponadto rozwiązanie w stylu HT2 pozwala na korektę linii łańcucha czego nie da się zrobić przy kwadracie bez wymiany wkładu suportu.
Ostatnia kwestia to sztyca X-Fusion Manic. Zarówno w wersji z 2020 oraz z 2022 działa dobrze i nic złego się nie dzieje. Niestety jest jeden szkopuł a mianowicie wygląda na to, że w obydwu przypadkach mamy do czynienia z wersją 1 czyli bez nakrętki trzymającej wkład góry.
Sprawa wyszła na jaw tutaj:
Żeby było jasne: to NIE WPŁYWA na jakość pracy ani wrażenia z użytkowania. Problem będzie dopiero w czasie serwisu bo wkład sztycy zapewne będzie obracał to znacznie utrudni jego wykręcenie. Stawiam, że to jest powód zmian konstrukcyjnych od 2 i każdej następnej generacji. O ile w 2020 roku jestem skłonny uznać, że tak wyszło to jeżeli moje podejrzenia się potwierdzą, że w 2022 też jest wersja 1 to będzie znaczyło, że 7Anna kupiła kontener tych sztyc i będzie ich używać aż do chwili kiedy się nie skończą.
Ponownie nie ma żadnej osłony ramy przed łańcuchem i to już jest uskutecznianie dziadostwa według mnie. Wystarczyło dać cokolwiek.
Na koniec zostawiłem kwestię, która wyjątkowo działa mi na nerwy czyli kolebanie się kasety w czasie kiedy koło się kręci. Nie ma dramatu, ale ja to widzę i nie podoba mi się ta przypadłość. Z uwagi na to, że nie miałem klucza 18 mm do konusów to nie byłem w stanie dobrać się do bębenka i sprawdzić co tam się dzieje. Wiedząc, że jest tam zazwyczaj sucho wlałem odrobinę oleju do środka i zostawiłem go w spokoju. Nie wiem czy taki urok tej piasty czy jednak trzeba zajrzeć do środka, ale zdecydowanie wolałbym żeby tego nie było albowiem kojarzy mi się to z najtańszymi piastami.
Wrażenie z jazdy
Pisałem o tym już tutaj: https://www.endurorider.pl/octane-one-prone/ i zasadniczo nic się nie zmienia. Niewątpliwymi zaletami 29er jest lekkość z jaką koła się toczą po nierównościach a wadą jest to, że jest to duży rower i to się czuje za każdym razem kiedy próbujesz dynamicznie zmienić kierunek jazdy.
W Octane One Prone 2022 słabym punktem są chwyty kierownicy, które mają na sobie wyjątkowo mało mięsa przez co chwyt bez rękawiczek nie jest zbyt komfortowy.
Napęd jest zrobiony pod jazdę po Górach czyli mamy do dyspozycji przełożenia terenowe. Jeżeli więcej czasu spędzasz na płaskim to zmiana koła łańcuchowego na 32 z przodu oraz założenie kasety z twardszymi przełożeniami wydaje się być sensownym rozwiązaniem do jazdy na co dzień.
Podsumowanie
Octane One Prone 2022 został kupiony za ok 3800 PLN co ma jakiś sens w porównaniu do pierwszej niedorzecznej ceny na poziomie ~5400 PLN. W całokształcie jest ok, choć osprzętowo tyłka nie urywa.
Hamulce BR-MT410 to absolutna podstawa tak samo jak RST Alpha. Te pierwsze można podkręcić zakładając okładziny półmetaliczne lub metaliczne spiekane. Z widelcem zobaczmy czy coś z tego wyjdzie, ale nawet jeżeli nie to jest mocny i sztywny a to się liczy na plus.
Koła wraz z oponami Vittoria Barzo, 29×2.2″ budzą zaufanie i mam nadzieję, że będzie z nimi problemów.
Ponownie najgorszym komponentem jest korba „na kwadrat”, która nie powinna się znaleźć w tym rowerze.
I na koniec ważna kwestia: proszę nie traktować moich preferencji dotyczących geometrii jako ostatecznego wyznacznika. Każdy ma inną budowę i to co mi pasuje nie musi spełniać Twoich oczekiwań. Właśnie dlatego będę powtarzał do bólu: jeżeli nie znasz swoich ulubionych wartości to przymierz się do kilku rowerów, których producenci pokazują geometrię tak żebyś złapał to co Ci pasuje.
Jeżeli nie chcesz przegapić żadnej aktualizacji strony Endurorider.pl zapisz się do Newslettera
Jeżeli w komentarzu podano prawdziwy adres e-mail to dostaniesz informację kiedy Twoja wypowiedź zostanie opublikowana. Pamiętaj aby sprawdzić folder SPAM.