Accent Shift Supreme zestaw przerzutkowy

Accent-Shift-Supreme.jpg

Gotowe zestawy nie zawsze dobre

Accent Shift Supreme to gotowy zestaw przerzutkowy. Kiedyś kupiłem coś takiego i to była mega porażka. Powiem szczerze: mam bardzo podejrzliwy stosunek do gotowych zestawów tego typu. Teoretycznie powinno być tam wszystko aby zbudować kompletny system bez konieczności dodatkowych wizyt w sklepie. Straumatyzowany tym doświadczeniem przez lata unikałem takich rozwiązań, ale w końcu skusiłem się na Accenta. Tyle teorii.

Kiedyś kupiłem linki teflonowane oraz pancerze firmy Accor. Pokrycie było w wściekło żółtym kolorze więc wyglądało to super niestety zamiast redukować tarcie odniosłem wrażenie, że jest dokładnie odwrotnie. Obiecałem sobie wtedy, że więcej nie będę kupował takiego badziewia.

Skąd bierze się pogorszenie pracy linek?

Wszyscy wiemy, że linki i pancerze brudzą się co objawia się znacznym zwiększeniem oporów działania co z kolei bezpośrednio przekłada się na brak precyzji pracy napędu. Jednym z najpopularniejszych rozwiązań jest puszczenie jednego kawałka pancerza od manetki aż do przerzutki. Rozwiązanie proste i skutecznie, ale zawsze znajdzie się ktoś kto powie, że to nie jest konieczne. No cóż, jak się nie jeździ po błocie to rzeczywiście można dyskutować na ten temat, ale prawda jest taka, że dla osób które nie boją się deszczu jest to najmniej obsługowe rozwiązanie. Owszem nie zawsze wygląda to super ładnie, ale coś za coś. Wadą jest to, że nie praktycznie nie ma jak wyczyścić takiego pancerza czyli kiedy przestaje działać to trzeba zakładać nowy zestaw.

Zestaw przerzutkowy

Shift Supreme występuje w dwóch wersjach: do hamulców i do przerzutek. Ja wybrałem tę drugą opcję. Znam produkty Dartmoora oraz Accenta więc było mi znaczniej łatwiej wyłożyć osiem dyszek niż w przypadku jakiejś obcej firmy, nie mniej jednak i tak miałem moment zawahania.

DSCF1445

DSCF1360

DSCF1359

Co dostajemy za tę kwotę?

  1. dwa metry lekkiego, podwójnie powlekanego i wzmacnianego siatką ze stali nierdzewnej pancerza
  2. dwie linki teflonowane 1,2 mm x 2000 mm
  3. Uszczelnione końcówki oraz koraliki

Pierwsza rzecz, która rzuca się w oczy to bardzo fajny pancerz. Jest sztywny, ale wystarczająco elastyczny żeby bez problemu się ułożyć do zadanego kształtu.

DSCF1449

Bardzo miły detalem jest to, że końcówki są zarobione tak aby założenie uszczelnień było maksymalnie proste.

DSCF1451

Jest to idealny przykład na to, że mała rzecz naprawdę potrafi ucieszyć.

Następna rzecz to dwie teflonowane linki, które są wstępnie rozciągane jeszcze na etapie produkcji.

DSCF1448

Ostatnim elementem układu są uszczelnione końcówki, które występują w 3 wersjach.

DSCF1447

Najbardziej rzucają się w oczy czarne z długą plastikową rurką.

DSCF1366

DSCF1367

Ich zadanie to obrona wnętrza pancerza przed wodą i błotem.

Drugi typ to czarne krótkie końcówki, które zakładamy od strony manetek.

DSCF1456

Ostatnia wersja to srebrne uszczelnienie mosiężne, którego przeznaczeniem jest styk pancerza z tylną przerzutką.

DSCF1369

DSCF1453

Pamiętajcie aby po przycinaniu koniecznie użyć szpikulca i rozrobić zgnieciony pancerz. To mały, ale bardzo ważny krok.

DSCF1454

Dwa metry pancerza to akurat tyle, aby okablować https://endurorider.pl/dartmoor-hornet-2012/ Ilość końcówek jest tak dobrana, żeby uzyskać w pełni uszczelniony system. W praktyce wygląda to tak:

DSCF2218

DSCF2219

DSCF2220

DSCF2222

DSCF2221

Dla jeszcze lepszego wyjaśnienia zobaczmy pancerz przed montażem w ramie.

DSCF1457

Lewa strona idzie do manetki a prawa (z dzióbkiem) w stronę suportu.

Teflonowanych linek się nie smaruje, ale można zrobić jedną rzecz aby jeszcze bardziej ograniczyć ilość wody dostającej się do środka. Po przycięciu pancerza oraz zrobieniu wszystkiego na gotowo, ale przed ostatecznym montażem wziąłem odrobinę https://endurorider.pl/prolube-epx-bio-premium-smar-czerwony-ep/ i posmarowałem tylko ten fragment linki, który jest schowany w plastikowej osłonie.

DSCF1463

ProLube odpycha wodę więc mamy dodatkowe zabezpieczenie, które w żaden sposób nie upośledza działania systemu.

Jak to wszystko działa?

Jednym słowem: wyśmienicie. Wstępne wyciągnięcie linek to bardzo fajna sprawa ponieważ odpada nam konieczność ponownego naciągania po kilku dniach jazdy. Teflon oraz wyściółka pancerza zapewniają bardzo dobry poślizg dzięki czemu manetki chodzą lekko i płynnie. Uszczelnienia się sprawdzają i środek pozostaje czysty. Poniższe zdjęcie zrobiłem w czasie https://endurorider.pl/pazdziernikowko-listopadowka-2015/

DSCF2356

Właśnie wtedy zajrzałem do środka po raz pierwszy od momentu założenia na początku 2015 roku. Muszę przyznać, że byłem bardzo miło zaskoczony tym jak czysta była linka a mówimy o fragmencie przy przerzutce tylnej czyli ulubionym miejscu na wodę, brud oraz wszelkie inne nieczystości, które spływają grawitacyjnie w ten fragment pancerza.

Podsumowanie

Shift Supreme to rozwiązanie bezobsługowe ponieważ nic złego się tam nie dzieje. Z uwagi na to, że nie jest to jeden odcinek pancerza to kontrola zabrudzenia w środku jest banalnie prosta i zajmuje parę minut. Końcówki z dzióbkiem są tak zrobione, że przechodzą przez przelotki na linkę więc ich demontaż jest banalny.

W tym miejscu trzeba jasno podkreślić, że Shift Supreme to nie jest hermetyczny układ w 100% odporny na warunki atmosferyczne. W końcu trzeba będzie do niego zajrzeć, ale nie ma to żadnego porównania ze zwykłymi pancerzami oraz jest znacznie łatwiejsze niż w przypadku systemu jednoczęściowego. Jeżeli nie używa się myjki ciśnieniowej do mycia roweru to uszczelnienia naprawdę bardzo mocno ograniczają brudzenie się linek.

Nieco ponad 80 PLN może się wydawać nie małą kwotą, ale najbardziej znana konkurencja ceni się znacznie powyżej tej sumy. O ile początkowo byłem sceptycznie nastawiony to w tej chwili mogę śmiało napisać, że Shift Supreme to naprawdę udany zestaw. Jest dokładnie przemyślany, zawiera wszystko co jest potrzebne i sumiennie wypełnia swoje zadanie. Dodatkowo wygląda naprawdę ładnie.

Jakość pancerza
Jakość linek
Lekkość pracy
Szczelność
Łatwość montażu
Współczynnik czadu
Cena
Average

Jeżeli nie chcesz przegapić żadnej aktualizacji strony Endurorider.pl zapisz się do Newslettera

Jeżeli w komentarzu podano prawdziwy adres e-mail to dostaniesz informację kiedy Twoja wypowiedź zostanie opublikowana. Pamiętaj aby sprawdzić folder SPAM.

Avatar photo

Autor: 

Twórca i założyciel Endurorider.pl Bezkompromisowy wielbiciel grubych opon i prawdziwej górskiej jazdy.

Powiązane wpisy

Podziel się swoją opinią