Klejenie butów rowerowych

Klejenie butów rowerowych czyli jak ratować rowerowe trzewiki. W sieci jest ogrom informacji na temat klejenia butów natomiast ja wiem, że żadne butapreny ani inne super glue kropelki nie działają. Szukałem czegoś co jest zaprojektowane wyłącznie do klejenia obuwia a nie do wszystkiego po trochu. Godziny spędzone na lekturze zaowocowały kupnem takiego kleju. Jest to klej polskiej firmy Dragon, który ma dobre opinie oraz jest dostępny w marketach budowlanych.

Poniższa, skrócona, instrukcja jest fragmentem testu butów Specialized Defroster MTB rocznik 2010. Pełen test znajduje się tutaj: https://endurorider.pl/specialized-defroster-mtb/ Poniżej specyfikacja producenta, w razie jak by kogoś zainteresowało co dokładnie tam jest :)

Profesjonalny i super mocny klej przeznaczony do klejenia na zimno bez utwardzacza i aktywacji termicznej. Charakteryzuje się bardzo wysoką elastycznością. Utworzona spoina jest transparentna i wodoodporna. Klej jest roztworem polimerów poliuretanowych w mieszaninie rozpuszczalników organicznych z dodatkiem promotorów adhezji, środków tiksotropowych i antyutleniaczy. Produkt przeznaczony do naprawy obuwia i produkcji butów. Klei skóry naturalne i syntetyczne ze spodami z gumy, skóry, PCW, poliuretanu itp. Wykorzystywany w zakładach szewskich i w gospodarstwach domowych. Kolor kleju – bezbarwny; Kolor spoiny – bezbarwny; Konsystencja – lepka, ciagnąca ciecz; Gęstość – 0,86 kg/L; Lepkość – 2000 – 4000 mPas; Czas pełnego wiązania – 48 h; Odporność spoiny na temp. od -20*C do +80*C; Wytrzymałość na oddzieranie: * początkowa – min. 3,5 dN/cm (ok. 3,5 kg na 1 cm długości spoiny), * końcowa – min. 4,5 dN/cm (ok. 4,5 kg na 1 cm długości spoiny)

Cena to całe… 5 PLN! Naprawdę :) Jedna tubka spokojnie starczyła na parę Defrosterów.

Po wyborze kleju przyszedł czas na zapoznania się z instrukcją jak go używać. Jest to krytycznie ważny krok ponieważ nawet najlepszy klej, źle zastosowany, nie spełni pokładanych w nim nadziei. Wobec powyższego i ku pamięci przyszłych pokoleń, zamieszczam instrukcję używania kleju Dragon.

Trzeba zwrócić uwagę na WSZYSTKO o czym pisze producent czyli temperaturę otoczenia (od 15 do 25* c) oraz odtłuszczanie i matowienie powierzchni przed klejeniem. Ja użyłem środka podobnego do Xeramica. Kolejna rzecz to fakt, że klejone elementy należy bardzo mocno ścisnąć w czasie od 30 do 60 minut od połączenia co było o tyle łatwe, że po prostu je założyłem i przez minutę w nich stałem zapierając się z całej siły piętami.

No i na koniec: pełna twardość spoiny jest osiągana po 48h. Sprawdzałem z zegarkiem w ręku i jest to prawda. Przez pierwsze dwa dni klei był lekko galaretowaty i dawał się ugniatać ręką. Po 48h stał się twardy jak kamień.

Pierwszy etap to nałożenie kleju w szparę pomiędzy podeszwę a resztą buta. Nie było łatwo, ale dałem radę. Kleju napchałem ile się tylko dało a później postępowałem zgodnie z instrukcją producenta. Jak zasobnik posłużył płaski śrubokręt. Następnie zostawiłem buty na dzień żeby klej wstępnie związał.

Przy połączeniu podeszwy i buta ledwo widać ślad zaschniętego kleju. Dokładnie tak – Dragon jest przeźroczysty :) Nie ma żadnych nacieków w kolorze dziecięcej biegunki.

Wiedząc, że z odblasków nic nie będzie postanowiłem pozbyć się tego badziewia zostawiając tylko te fragmenty, które się naprawdę dobrze trzymały. Cała reszta została usunięta najdokładniej jak się tylko dało.

Następnie zacząłem nakładać cienkie warstwy kleju pamiętając o kilkuminutowych odstępach tak aby spoiwo miało czas przeschnąć i przestać się ciągnąć.

Ważna uwaga: jeżeli dojdzie do klejenia w Twoich butach to koniecznie pamiętaj żeby okleić również miejsce gdzie but jest zszyty czyli należy wyjść z klejem poza krawędź gumowego wzmocnienia pięty.

Jak widać na zdjęciu powyżej guma była już postrzępiona więc nie było na co czekać tylko trzeba było zabezpieczyć to miejsce.

To jest efekt końcowy czyli bardzo twarda, przeźroczysta i lekko matowa powłoka. Z daleka nie widać, że coś było robione a i z bliska niezorientowana osoba się nie kapnie. Od czasu sklejenia problem podbierania wody zniknął.

Skoro już mowa o modyfikacjach to zastosowałem sposób polecany przez Solara czyli wypełnienie silikonem miejsca gdzie przykręca się blok do buta.

Jedna uwaga do tej kwestii: najpierw znajdź swoje optymalne ustawienie a dopiero później zaklej otwór.

Komentarz

Po kilku miesiącach od sklejenia wszystko jest w jak najlepszym porządku. Klej testowałem na butach Specialized Sport MTB oraz Defroster MTB. Jestem z niego tak zadowolony,  że dołączyłem go do mojej skrzynki narzędziowej. Pomimo długiego czasu wiązania zapewniam, że warto poczekać. Po 48h klej trzyma bardzo mocno :)

Jeżeli nie chcesz przegapić żadnej aktualizacji strony Endurorider.pl zapisz się do Newslettera

Jeżeli w komentarzu podano prawdziwy adres e-mail to dostaniesz informację kiedy Twoja wypowiedź zostanie opublikowana. Pamiętaj aby sprawdzić folder SPAM.

kamil/Endurorider.pl

Autor: 

Twórca i założyciel Endurorider.pl Bezkompromisowy wielbiciel grubych opon i prawdziwej górskiej jazdy.

Powiązane wpisy

Podziel się swoją opinią

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze czytanie oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close