CST Rock Hawk

CST-Rock-Hawk-1

CST Rock Hawk to opona, która naprawdę daje radę w każdych warunkach! 

https://endurorider.pl/wrzesniowka-2014/ brutalnie uświadomiła mi, że pośród wszystkich opon które mam tak naprawdę nie posiadam uniwersalnego kompletu. Mam specjalistę od twardych nawierzchni https://endurorider.pl/panaracer-rampage/ oraz https://endurorider.pl/kenda-knarly/ dedykowaną na błotne tsunami, ale kiedy na zmianę jest błoto i susza żadna z w/w nie sprawdziła się.  Na tamtym wyjeździe doszedłem do takiego momentu, że po raz pierwszy w życiu zacząłem rozważać zabieranie drugie kompletu gum ka każdą wycieczkę. Wtedy postanowiłem sobie, że na następną wizytę w Beskidach będę przygotowany na taki pogodowy mix.

Po powrocie zaczęło się szukanie nowego obuwia do https://endurorider.pl/dartmoor-hornet-2012/ Pooglądałem sobie to i owo w sieci a następnie rozpoczęło się profilaktyczne grzebanie w garażu gdzie odnalazłem, jako ten złoty pociąg, moje stare https://www.endurorider.pl/cst-c1388/  Swego czasu były to moje ulubione opony, które bardzo dobrze dawały sobie radę w Górach pomimo śmiesznej ceny. Niestety mój komplet przedstawiał głównie, a właściwie to zasadniczo, walor sentymentalny z uwagi na mocne zużycie.  Postanowiłem uderzyć do dystrybutora na PL z pytaniem czy przypadkiem nie zostało im jeszcze trochę C1388. Rzecz jasna nie zostało, ale zaproponowali mi “coś co mnie nie zawiedzie”. Transakcja była obwarowana jednym warunkiem: zachowaniem dyskrecji do czasu oficjalnej premiery. Ile zdrowia mnie to kosztowało to tylko ja wiem bo trzymanie tak dobrej nowiny w tajemnicy to mordęga! Na szczęście mamy to za sobą bo CST Rock Hawk będzie miał premierę w Polska pod koniec września na targach Bike-Expo 2015.

Najpierw była BFT

https://endurorider.pl/cst-bft/ było zapowiedzią tego, że CST zamierza wejść w segment premium. Jako debiut Duża Tłusta Opona naprawdę nie była zła i dobitnie pokazała, że można robić gumy bardzo dobrej jakości w równie dobrych cenach. To czego mi w niej brakowało to agresja. BFT była zbyt grzeczna i dlatego odebrałem ją jako “niedookreśloną” Już wtedy miałem nadzieję, że jej następca powstanie pod honorowym patronatem Gorzkiej Żołądkowej a nie producenta mleka modyfikowanego.  Wielki Duch, albo mały Chińczyk – zależy kto pyta, wysłuchał moich próśb i po otwarciu paczki moim oczom ukazał się taki oto widok.  CST Rock Hawk (2)

CST Rock Hawk (3)

CST Rock Hawk (5)

CST Rock Hawk

Bez cienia wątpliwości Rock Hawk to najbardziej ostra opona jaką CST kiedykolwiek puściło na rynek. W moje ręce wpadła zwijana wersja o szerokości 2,4″, wyposażona w EPS czyli Exceptional Puncture. Jest to dodatkowa warstwa gumowanego materiału pomiędzy bieżnikiem a oplotem. Ciasny splot chroni oponę przed przebiciami. CST_EPSZwyczajowo czas na coś dla gryzigramków czyli CST Rock Hawk (8)

CST Rock Hawk (9)Rzut oka na wagę i od razu wiadomo, że to jest produkt gotowy do katowania zaraz po wyjęciu z pudełka. Pamiętaj, że więcej materiału to znacznie większa odporność mechaniczna na uszkodzenia więc zanim zaczniesz marudzić, że ciężkie to zastanów się czy lepiej mieć ciężko i święty spokój czy lekko z problemami.

Poza tym powiedzcie sami: czy ten bieżnik nie wygląda po prostu czadowo? CST Rock Hawk (4)

CST Rock Hawk (6)Już wtedy czułem, że współpraca z CST będzie wyjątkowo udana i owocna.

Rock Hawk

Pierwsze rozwinięcie opony, pierwszy zachwyt i pierwsze porównanie z Panaracerm. CST Rock Hawk (10)

CST Rock Hawk (11)

CST Rock Hawk (12)

CST Rock Hawk (16)Rock Hawk ma otwarty, agresywny i szeroko rozstawiony bieżnik. Za trzymanie w przechyle odpowiadają skrajne wypustki, które są mocno wysunięte na boki.

Jak zwykle warto dokładnie przyjrzeć się temu co opona ma do zaoferowania. Poszczególne klocki mają różny kształt oraz kierunkowe nacięcia. Za wyjątkiem delikatnych ścięć w centralnej części pozostałe krawędzie są prostopadłe do czoła opony. Taki motyw świadczy o tym, że projektant postawił własności terenowe ponad lekkość toczenia. Ostatnimi czasy wróciłem do metody “odwracania” opon czyli ściętą stroną do przodu a na tył odwrotnie. CST Rock Hawk (17)Całość robi potężne wrażenie, ale czy tak jest naprawdę. Sprawdźmy to. Pomiarów dokonujemy na obręczy Rodi (Vuelta) Excalibur DH 2014. CST Rock Hawk (18)

CST Rock Hawk (20)Deklarowane 2,4″ powinno dać 60,9mm, ale smutna prawda jest taka, że praktycznie wszystkie współczesne opony są raczej chudawe niż tłustawe. Z jednej strony szkoda, ale z drugiej… Rock Hawk na Sun Rims S-Type ledwo wchodzi w ramę. CST Rock Hawk (33)Jeszcze trochę i byłby problem z Hornetem a tego nie chcę. Czas na pomiar wysokości. CST Rock Hawk (24)Realna wysokość opony to 74,82-19(Rodi)=55,82mm Uzyskana wartość bierze pod uwagę bieżnik. A skoro o nim mowa to warto zmierzyć jak wysokie są poszczególne klocki. CST Rock Hawk (22)

CST Rock Hawk (23) Rock Hawk na pewno nie jest nieśmiały a do tego świetnie wygląda na rowerze. CST Rock Hawk (28)

CST Rock Hawk (29)

CST Rock Hawk (31)Będąc przy wyglądzie warto wspomnieć, że napisy są bardzo trwałe i cały czas wyglądają świetnie. CST Rock Hawk (35)

CST Rock Hawk (36)Nawet po pewnym czasie da się bez trudu odczytać producenta oraz model. CST Rock Hawk (38)

CST Rock Hawk (43)

Jazda

Decyzja o wyjeździe na https://endurorider.pl/pazdziernikowko-listopadowka-2014/  wynikała bezpośrednio z potrzeby odreagowania ogromnej frustracji po Wrześniówce 2014. Nie mogłem się pogodzić z faktem, że jazda w bardzo dobrze znanym mi miejscu nie była przyjemnością tylko walką o przetrwanie. Chciałem mieć jeden komplet opon, który w pełni zaspokoi moją potrzebę trakcji bez względu na nawierzchnię. Nie ukrywam, że wiązałem bardzo duże nadzieje z CST.

Pierwsze terenowe kilometry były obiecujące. Na twardym opona ciągnie równo i nie ma tendencji do myszkowania. To na co czekałem to błotnisty przejazd przez wielką kałużę powstałą naokoło odpływu na szlaku. Przy gwałtownej zmianie ubitej nawierzchni na lepką maź  Panaracer zaczynał się gubić a Rock Hawk nawet nie mrugnął. Byłem bardzo ucieszony tym faktem bo Jastrząb właśnie zaliczył pierwszy poważny test. Każda kolejna jazda potwierdzała deklaracje dystrybutora, że opona nie zawiedzie. Na Rock Hawkach odzyskałem pewność siebie i przelot przez błoto-twarde-błoto na pełnej prędkości znowu stał się super zabawą a nie kolejną okazją do przebicia piątki z Ponurym Żniwiarzem. Współczynnik ilość twardych fragmentów  do błotnych przestał mieć znaczenie.

Z nieukrywaną radością informuję, że jazda w zakrętach oraz przechyle jest równie dobra czyli w pełni przewidywalna. Opona trzyma dobrze, bez względu na kąt pochylenia koła.

Oczywiście bardzo dobre wiadomości terenowe odbijają się na lekkości toczenia na asfalcie, ale jeżeli ktoś lubi asfalt to nie zakłada takich opon.

Rock Hawki to w tej chwili moje ulubione opony. Cenię je za to, że są naprawdę uniwersalne i autentycznie można się opędzić jednym kompletem na całe Beskidy. Te gumy nie są wybitne w żadnej kategorii, ale w przeciwieństwie do wyspecjalizowanych produktów, trzymają równy wysoki poziom trakcji przez wszystkie dostępne nawierzchnie i to jest ich największa zaleta.  Słuszna waga gwarantuje dużą odporność mechaniczną na uszkodzenia nawet w czasie jazdy z niskim ciśnieniem. Jakość wykonania jest bardzo dobra więc konwersja na https://endurorider.pl/ghetto-tubeless-manual/ nie stanowi problemu.

Dostępność

Zastanawiasz się czy uda Ci się kupić Kamiennego Jastrzębia? Jeżeli tak, to mam dobrą wiadomość: opona będzie miała swoją oficjalną premierę na targach rowerowych Bike-Expo w Kielcach we wrześniu 2015r. i po tym terminie ma być dostępna w sprzedaży. Zapewniał mnie o tym dystrybutor http://www.cstpoland.pl/ Z uwagi na to, że jest to nowość proponuję być czujnym bo ilość zapewne będzie ograniczona. Przy okazji warto zauważyć, że producent konsekwentnie zmienia nazwy swoich produktów na takie, które można zapamiętać ;)

CST znowu wyprodukowało bardzo dobre terenowe opony. Jak dla mnie ta firma nadal jest niedoścignionym producentem pod względem jakości do ceny i po prostu uwielbiam ich za to, że  konsekwentnie wspierają rozmiar 26″.  Jest to dla mnie szczególnie ważne, ponieważ jeżeli naprawdę nie będę musiał to nie zamierzam rezygnować z moich obecnych kół. Jeżeli już jesteś ofiarą nowych “standardów” to nie rozpaczaj albowiem ich nowe produkty są również dostępne jako 650B (27,5″) oraz 29″.

Jakość wykonania
Na twardym
W błocie
Lekkość toczenia
Waga
Współczynnik czadu
Cena
Średnia

Aktualizacja 09/10/2018

Zmierzyłem Rock Hawka w rozmiarze 27,5×2,4″ przy ciśnieniu równo 2,5 bara. Dlaczego 2,5? Po prostu nigdy nie jeżdżę na wyższym ciśnieniu nawet w sztywnej ramie ponieważ powyżej tej wartości opona to robi się twarda jak kamień co jest kompletnie bez sensu. Od tej chwili wszystkie pomiary opon będą zawsze przy wartości 2,5 bara.

Maksymalna szerokość opony to wartość uzyskana po zmierzeniu szerokości po klockach zewnętrznych bez ściskania suwmiarki ponad absolutne minimum aby szczęki dotknęły do gumy. Gdybym mierzył sam balon to wyniki byłyby zdecydowanie mniejsze.

Spank Oozy Trail 295 o szerokości zewnętrznej 29mm oraz wewnętrznej 24,45″ maksymalna szerokość to 60,51mm@2,5 bara. Jeżeli uprościmy wynik do 60mm to mamy 2,36″

WTB STP i25 o szerokości zewnętrznej 31,41mm oraz wewnętrznej 25,49mm maksymalna szerokość 61,16mm@2,5 bara Jeżeli uprościmy wynik do 61mm to mamy 2,4″

Niestety w ferworze walki nie zmierzyłem wysokości opony na różnych obręczach, ale postaram się dorzucić tę informacje w najbliższym czasie.

Jeżeli nie chcesz przegapić żadnej aktualizacji strony Endurorider.pl zapisz się do Newslettera

Jeżeli w komentarzu podano prawdziwy adres e-mail to dostaniesz informację kiedy Twoja wypowiedź zostanie opublikowana. Pamiętaj aby sprawdzić folder SPAM.

kamil/Endurorider.pl

Autor: 

Twórca i założyciel Endurorider.pl Bezkompromisowy wielbiciel grubych opon i prawdziwej górskiej jazdy.

Powiązane wpisy

16 komentarzy do “CST Rock Hawk”

  1. Rafał

    Witaj
    Zastanawiam się nad zakupem kompletu tych opon. Do tej pory moje doświadczenie m.in. w tym zakresie jest niewielka. Na teren mam Kendy Nevegal, ale czas na coś nowego.
    Czy nadal podtrzymujesz swoją opinię sprzed ponad półtora roku odnośnie tych opon ? Jak się one sprawują po dłuższym użytkowaniu ?
    Ciężko znaleźć w sieci jakieś konkretne opinie o tych oponach, a sama marka nie jest zbyt… popularna i traktowana poważnie :)

    1. kamil/Endurorider.plkamil/Endurorider.pl

      Tak, nadal bardzo lubię Rock Hawka. Mam nadzieję, że marka nadal będzie mało popularna i wyśmiewana bo wtedy cena będzie tak samo dobra jak teraz ;)

  2. Peter

    Cześć,
    Czy tą oponę można zamleczyć bezproblemowo?

    1. kamil/Endurorider.plkamil/Endurorider.pl

      Wersję zwijaną bez problemu ;)

  3. Karol

    Witam. Która opona według Pana sprawdzi się lepiej jesienią czyli najczęściej czarna mokra ziemia glina i śliskie korzenie CST C1388 czy Rock Hawk?

  4. Karol

    Czy może BFT?

    1. kamil/Endurorider.plkamil/Endurorider.pl

      Zdecydowanie Rock Hawk lub C1388. Ta druga jest znacznie tańsza i zdecydowanie mniej wyrafinowana, ale spełnia swoje zadanie :)

  5. Bartek

    A co uważa Pan za alternatywę dla Rock Hawk-a patrzyć na innych producentów opon? Np bardziej Continental Trail King czy der Baron? Bo te oponki już miałem i zastanawiam się do której Rock Hawk jest bardziej zbliżony?

    1. kamil/Endurorider.plkamil/Endurorider.pl

      Nie wiem, od dłuższego czasu nie jeździłem na oponach Continental.

  6. Michał

    Witaj,
    która z opon jest szersza, BFT czy Rock Hawk? Zarówno jeśli chodzi o sam balon jak i o szerokość klocków bieżnika.

    1. kamil/Endurorider.plkamil/Endurorider.pl

      Rock Hawk.

  7. Maciej

    UWAGA! Powyższy test był przeprowadzony na obręczy o szerokości 19mm czyli jak do XC. (niedobry endurorider!) Ale rozumiem – rok 2015…choć…
    Na obręczy o szerokości wewn. 32mm, ten model w wersji 27,5 x 2,4″-drutowa bez wkładki (1090g) układa się pięknie na 2.38″(61mm) przy 1,5 bara(60,5mm korpus, węższy klocek 58,8, szerszy klocek 62,5mm). Druga sztuka mierzyła o 0,5mm więcej wszędzie, oprócz węższych klocków-tam 0,2mm. Patrząc na szerokość najszerszego klocka, opona osiągnęła 2,46″. Jej wysokość to 59/59,5mm. Podobno działa na mleku w tej wersji. Opona wstrzeliwuje się na ranty obręczy już przy 2 barach. Przy 3,5 bara opona rozciąga się na 2,55″!!! I w kategorii poprawności rozmiaru, ten model, w tej wersji przebija tylko Vittoria, która wszystkie swoje opony robi w realnych rozmiarach. Dla przykładu Jafaki na 3 barach z 2,5″ rozciągnęła się do 2,65″ (Schwalbe mierzy swoje opony przy 3 barach, dlatego ich rozmiary są tak zawyżone, podobne praktyki stosuje wielu innych producentów, co ich nie usprawiedliwia)
    Niestety sugerując się tym artykułem, zakupiłem te opony do jazdy na jesień i wiosnę z pełnymi błotnikami z drutami stabilizującymi i chciałem coś ok 2,2-2,3″ aby nie wychlapywało spod błotników. No i zonk. Ta opona będzie miała raptem 2mm zapasu siedząc pod 65mm błotnikami SKS. Teraz zagrycha, to jest trzeci komplet opon z czego drugi uniwersalny. Kupować czwarty, węższy? Próbować wymienić? Opony kosztowały 90zł za dwie. 15zł za odsyłkę szkoda.

    UWAGA! Opona w wersji 27,5×2,4″ w wersji drutowej bez wkładki, na obręczy 32mm szer. wewn. układa się na szerokość korpusu(Iszt/IIszt) 60,5/61mm(2,38″/2,4″), węższy klocek boczny 58,8/59mm, szerszy klocek boczny 62,5/63mm(2,46″/2.48″), wysokość 59/59,5mm przy ciśnieniu 1,5 bara. Rośnie z ciśnieniem nawet do 65mm(korpus) przy 3,5 bara, więc ma potencjał, żeby się rozciągnąć z czasem.
    Więc sugerując się tym tekstem kupiłem zbyt szerokie opony do jazdy jesienią i wiosną, może zimą, z pełnymi błotnikami 65mm SKS z drutami stabilizującymi.
    Mam teraz 2 zestawy uniwersalnych opon, 1 zestaw opon na błoto, nadal potrzebuję ok 2,2/2,3″ do błotników. Próbować wymieniać, kupić kolejny zestaw? Co robić?

    UWAGA! Opona w wersji 27,5×2,4″ w wersji drutowej bez wkładki, na obręczy 32mm szer. wewn. układa się na szerokość korpusu(Iszt/IIszt) 60,5/61mm(2,38″/2,4″), węższy klocek boczny 58,8/59mm, szerszy klocek boczny 62,5/63mm(2,46″/2.48″), wysokość 59/59,5mm przy ciśnieniu 1,5 bara. Rośnie z ciśnieniem nawet do 65mm(korpus) przy 3,5 bara, więc ma potencjał, żeby się rozciągnąć z czasem.

    1. kamil/Endurorider.plkamil/Endurorider.pl

      Maciej, po pierwsze nie histeryzuj :) Do końca tego tygodnia postaram się odpisać konkretnie na Twój komentarz i dam Ci znać mejlem kiedy moja odpowiedź będzie gotowa.

      1. Maciej

        Przepraszam Kamil, zapomniałem że komentarze pojawiają się po czasie a w tym samym czasie przeglądarka mi szwankowała. Potem próbowałem ponownie i tak wyszło. Możesz usunąć wszystko do ostatniego “Uwaga” bo to praktycznie kopie. A odpisywać nie musisz. Twój artykuł wyskakuje jako pierwszy na google więc wypadało ostrzec innych. Pozdrawiam

        1. kamil/Endurorider.plkamil/Endurorider.pl

          Maciek nie musisz przepraszać bo nic złego się nie stało :) Rodi ma szerokość wew. 25 mm a nie 19 mm tak jak napisałeś. Tak jak wspomniałem wcześniej odpiszę Ci jak tylko znajdę chwilę aby zweryfikować pewne kwestie i dorzucę je do testu tak aby odnieść się do tego co podniosłeś dzięki czemu przed kupnem każdy będzie miał jeszcze lepszy obraz sytuacji i uniknie sytuacji jak u Ciebie.

          BTW: nie wyrzucaj opon tylko zmień błotniki na samoróbki z cienkiej blachy (nie, to nie jest żart) bo wszystko co jest gotowe na rynku w wersji “całe koło” nie będzie w stanie przyjąć takiej opony.

        2. kamil/Endurorider.plkamil/Endurorider.pl

          Zaktualizowałem pomiary dla wersji 27,5″x2,4

Podziel się swoją opinią

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze czytanie oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close